2013-01-19

Hundar, ungar och hembryggt äppelvin ...

Ärtpuré 
Inspirationen är inte så stor just nu att skriva här i bloggen. Men jag vill ändå ge mig till känna. Ryggmusklerna värker fortfarande efter äventyret i tisdags. Jag fasar för att hosta eller nysa. Nätterna är jobbiga. Men annars går det an.

Jag har redan hittat Ärtans efterträdare, en bil av samma märke men av nyare årsmodell. Det blir svårt att ersätta min älskade lilla bil, dock.

Alla var intresserade av skidskyttet.
Som rubriken antyder så har vi haft fullt hus. I torsdags dök Lilla Hjärtat upp. Hennes föräldrar behövde jobba och själv var hon inte riktigt kry. Hon hade trots allt gott om energi och sysselsatte sina gamla farföräldrar till fullo. I eftermiddags kom hennes pappa och hämtade henne.

I fredags kom de lurviga, italienska bröderna Leo och Angelo. Vi är hundvakter över helgen när Husse och Matte är på galej. Katten, som inte är så van vid hundar, håller vi undan så gott vi kan.

Natten som gick var livlig:

  • Tre utryckningar till Lilla Hjärtat (kissa, vatten och täcket)
  • Hundarna började plötslig yla.
  • Katten promenerade fram och tillbaka på min kropp.
  • Maken snarkade.
  • Ryggen värkte så fort jag vände på mig.
  • Tidningsbudet smällde i brevlådan.

Prinsessan och kungamodern
När Lilla Hjärtat precis skuttat iväg, kom kompisen A från A-sund. Vi åt en fläskfilégryta och drack vin (dock inte hembryggt). Sedan spelade vi Alfapet och (Ta daaa) jag vann.

Imorgon väntar fler hundpromenader och kyrkvärdsskap. Det är kallt och mycket vackert ute: stjärnorna gnistra och glimma.

Over and out

10 kommentarer:

Musikanta sa...

Inte kul med värkande rygg. Jag får en molande intensiv ryggvärk av och till - dyker upp när man minst anar det och försvinner efter några dagar.
Du får väl ta igen sömnen när ni återigen har fått lugn och ro hemma.
Det är dopfest i Sankt Laurentii kyrka i Söderköping idag - MM är där och ska ta kort till Kyrkklockan (församlingsbladet som han är redaktör för). Alla barn som är döpta under året i Söderköping Sankt Anna församling är inbjudna tillsammans med föräldrar och syskon.
Jag stannar hemma eftersom jag har ärvt barnbarnets och MM:s ögoninflammation. Ögonen lyser som stoppljus och kliar och klistrar igen sig.
Kramar från Ingrid

b_lenalindgren@gmail sa...

Tack kära syster och svåger för hjälpen med hundarna! Ni är guld värda!! Nu får ni vila upp er efter en barn och hundpassande helg! Jag antar att katten vart glad när vi gick ut genom dörren...
Kram/Lillasyster L

Maggan sa...

Ingrid: Önskar dig snar bättring från ögonflussen.

Lillasyster L: Det gick så bra. Katten blev yster och uppspelt över att få hela huset och sedan Mattes knä alldeles för sig självt.

Kram

Anonym sa...

Morron! Hoppas att du hittar en bil som du trivs med. Här har helgen varit kall med -20 grader. Vi har ca 3-4 dm snö ute men solen har lyst från en klarblå himmel. Ha det bra !

Maggan sa...

Go morron, Janne! Ja, jag hoppas att jag blir nöjd när jag får hämta nya bilen. Tills dess får jag åka tåg, idag till Örebro.

Angelica sa...

Du håller dig sysselsatt min vän!
Krya på ryggen o njut av ännu en liten pärla(Clion)!
Kram A

PO66 sa...

Ja, du ser. Inte ligger man på latsidan för man är pensionär inte!
Kram

Maggan sa...

Angelica: Tur att du förklarade vad du menade med pärla! Pärla kan annars vara flytande. ;=)

PO66: Jasså, var det så här det var!!

epsilon sa...

I fredags tog jag det väldigt lugnt över viadukten där du snurrade, tydliga spår av din framfart i vajerräcket. Hoppas ryggen är bättre nu.

Maggan sa...

epsilon: Jo tack, det är bättre, men nätterna är fortfarande jobbiga. Värk och elände.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...