2022-12-27

God fortsättning

God morgon!

Nu är glada julen slut, slut, slut
Julegranen bäres ut, ut, ut.
Men till nästa år igen, kommer han vår gamle vän.
För det har han lovat.

Fast än packar vi inte ihop granen och ställer undan kartongen. Den får stå där och glittra några dagar till. Vår jul har varit lugn och skön. 

Julaftonen tillbringade Maken och jag för oss själva.

Morgonmys med kaffe och tända ljus, gråvit tur i omgivningarna, julklappsvantarna provas, midnattsmässa i Ramundeboda kyrka (bilden lånad av Bohlins)

Jag väckte Maken med sången jag alltid sjunger på julaftonsmorgonen och sedan satt vi en lång stund med kaffe och tända ljus. Innan vi åt av julskinkan tog vi en sväng med bilen för att beundra rimfrosten.


Julaftonen avslutades i kyrkan på midnattsmässa. BW och jag var kyrkvärdar i denna vackra gamla kyrka. Stearinljusen i den väldiga mässingskronan och på vägglampetterna runt om i kyrkorummet  spred ett varmt sken över alla som kommit för att lyssna. Ella sjöng Stilla Natt med hög och klar stämma till pappa Jan-Kenneths ackompanjemang. Fin stund.

Juldagen blev lite livligare. 


Vi styrde kosan norrut. Det var gnistrande vackert. Solen lyste över trädkronornas rimfrost. Sedan fick vi en fin dag i gemenskap med de våra. Knytkalas på julmat, julklappsutdelning och lek. Gissa om Maken var salig när han fick hålla Lilla Ve i sin famn. Storasyster LL fick en hoppande hund och en kramgo haj och kusin Eli var glad åt sin nya platta. Du kanske tycker att jag har fått väldigt yvigt och grått hår på nedersta högra bilden. Tur att jag ska till frissan idag, då!

Det var allt för nu!

Ha det gott och ta det lugnt!

2 kommentarer:

Bloggblad sa...

Sonen har otroligt många drag gemensamma med sin far! Har de tränat in lutningen och leendet tillsammans?

Vi hade också en livligare juldag, men nu är det lugnt och tyst. Laddar idag inför kvällens julkonsert - och hoppas att några vågar sig ut dit trots att det snöar ... smala hala vägar i mörker är ju ingen hit...

Maggan sa...

Bloggblad: Ja, de är lika! När min pappa såg en barndomsbild på Maken, så trodde han att det var sonen.

Hoppas att julkonserten blev lyckad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...