2022-05-05

Körsbärsträd och fontäner - ett måste för varje ort med självaktning


 Varje samhälle att räkna med ska ha:

1) en fontän som sprutar vatten om sommaren

2) körsbärsträd som blommar om våren

Det har minsann vi i Laxå också. De japanska skönheterna på Casselgatan börjar bli till åren nu, men de blommar lika praktfullt som förr. Sedan får vi se om vi får sprutt på fontänen i Midsommardammen till sommaren. 


Igår hade jag ett ärende till staden där vi bodde för fyrtio år sedan. Jag körde längs "Kosia", den idylliska vägen längs sjön Möckeln. Träden började slå ut och markerna var täckta med vitsippor. Jag stannade till vid hembygdsgården vid Knutsbol. Där vid härbret vid det gamla vårdträdet såg jag och "min lilla tant" en ljummen sommarkväll Towa Carson, Hasse och Monica uppträda. Nu verkade stället mer eller mindre övergivet. 

Det gjorde däremot inte Karlskoga, dit jag ämnade mig för att införskaffa ett par begagnade fotbollsskor. Det var tjockt med trafik på genomfartsleden. Naturligtvis hamnade jag bakom en A-traktor som körde laglydigt sina 30 km i timmen, medan kön i omkörningsfilen var oändlig. Men till slut kunde jag smita om, jag med. Jag kunde plocka upp skorna och få dem levererade till den fotbollsspelande ynglingen tio minuter innan avspark! Lyckat!

Jo då, Karlskoga hade blommande körsbärsträd de också. Och jag är säker på att det sprutar en fontän i Möckeln om sommaren.



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...