2022-10-01

Vilket åttioårskalas!!!

Kön för insläpp, Askersunds Manskör i guldvästar och landshövding Maria Larsson på scenen, kompisarna Jonny Jangdin och Arvo Köster, ESAB från ovan med Albins lyft, Birger och Ingrid Titusson - ett kärt återseende efter efter 30 år

Vilken höjdardag det blev idag, dagen då ESAB i Laxå firade 80 år med Öppet Hus. Det var den första oktober 1942 som Elektriska Svetsningsaktiebolaget startade sin verksamhet i vår lilla kommun och sedan dess har mycket vatten flutit i Laxån.

Kön ringlade sig jättelång utanför porten, man skulle kunna tro att det var rockkonsert på gång. Under tiden kunde man prata med kögrannarna eller beundra de som vågat sig upp i korgen till Albins lyftkran för att få sig en överblick. Men efter en halvtimme hade jag passerat porten utrustad med karta, program och korv- och kaffekuponger. 

Oj så många välbekanta ansikten i vimlet. En del hade jag inte sett på mycket länge. Så roligt att få ses igen och prata minnen. Vissa av oss var mer intresserade av att se svetsmaskinerna och svetsutrustningarna. Andra studerade bilderna på den historiska utställningen extra noga.

För trettio år sedan var det Tage Schölin och jag som höll i den historiska utställningen och hamnade i Nerikes Allehanda.

Den sista november är det tio år sedan jag gick i förtidspension efter 33 roliga och omväxlande år. ESAB har gett mig många goa vänner och jag har fått lära mig så mycket - så här i backspegeln ser jag att jag inte kunnat haft en bättre arbetsgivare.

Tack till er som ordnade med denna höjdardag, Marie, Yvonne, Håkan, Susanne med fler! Den blev kanon!!!


1 kommentar:

epsilon sa...

Vad roligt att det blev så lyckat. Hörde från flera håll att det var så trevligt-jag har bara hörsägen att gå på för jag kroknade faktiskt när jag såg evighetskön till insläppet. Maken sonen och barnbarnet var så nöjda när de kom hem.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...