2024-08-12

Små utflykter och Bäst-före-datum


God morgon!

Tittar in här denna tidiga måndagsmorgon. Jag gick upp redan kl 05.00, fast det är länge sedan nu som jag hade ett jobb att rusa upp till. Denna vecka är det skolstart för många och till och med Lilla V ska skolas in på förskolan. 

Maken och jag lever ett lugnt och stilla liv, nu för tiden. Men vi försöker göra små utflykter, anpassade till dagsformen. En dag hamnade vi i A-sund och beundrade Sveriges enda (?) hjulångare, som lagt sig till ro i hamnen. Där blev vi sittande i solen en stund och njöt av varsin mjukglass, medan vi blev uttittade av kajor och finkar.

Igår gjorde Maken iordning kycklingsallad, som jag packade i utflyktskorgen. Och så drog vi till skogs. Vi bänkade oss på det vanliga stället med den härliga utsikten. Denna gång var vågorna småkrusiga och det var lite svalare i skuggan. 

Sedan rullade vi iväg på skogsvägarna. Jag gjorde några stopp för att speja efter kantareller. Vid vårt gamla (och hemliga) svampställe fanns det fortfarande gott om de gula läckerheterna, trots att det röjts och huggits ner träd. Så det blev svampmackor även igår kväll. Det är gott om och med kantareller i år!

Häromdagen gjorde jag blomkålsstuvning och kryddade Bechamelsåsen med mald muskot, som jag brukar. Snart är kryddburken tom. Inte så konstigt, för det står stämplat Bäst före 85-12-31 på etiketten! Inte så ofta jag gör Bechamelsås, alltså.

Ha det!



3 kommentarer:

Anonym sa...

Gomorron Maggan🤗Såå roligt att läsa o följa din blogg! Nu går bag-in-box på min sista semestervecka så nu ska jag njuta i fulla drag🤗🤗Maggan Ji

Maggan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Maggan sa...

Gomorron på dig med Maggan! Njut av sol, vin och lata dagar. Jättekram! 🤗

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...