2010-05-11

Tjugotusen steg under torsdagen

Den första dagen i Venedig bjöd på behagligt promenadväder, sol och lagom varmt. Trots att vi tog båtbussen längs Canal Grande vid två tillfällen, så gick vi över 20.000 steg enligt PO66:s stegräknare.
Framför skyltfönstren på Venetia Studium blev vi ståendes länge och beundrade de skimrande tygerna i de vackraste färger. Jag köpte med mig två vackra sjalar från Venedig, dock inte så exklusiva som de som fanns i den här affären.
Nätet av kanaler, gränder och broar är invecklat, men vi lärde oss höja blicken och leta efter gula skyltar på husfasaderna som visade åt vilket håll vi skulle gå. Annars är det lätt att fastna i labyrinterna. Bakom varje gathörn och vid varje bro väntade nya underbara vyer som jag bara inte kunde låta bli att fota.

Första kvällen gick vi i fällan. En fryntlig inropare fyrade av ett bländande leende och fick oss att sätta oss på en restaurang med utomhusservering. Men turistmenyn var trist, absolut ingen finess. Så de andra kvällarna letade vi upp trattorior med högre kvalitet på maten och med omtänksam uppassning. Mat och dryck är viktiga ingredienser i reseupplevelsen.

4 kommentarer:

Miss Jones sa...

Låter ljuvligt - kul att höra att ni haft en bra trip till Venedig. Fina bilder! Kram

Anonym sa...

U kan också tänka sig att hyra en lägenehet i Venedig en eller två månader. Venice, here we come!!
Kram
PO66

epsilon sa...

Verkligen en underbar stad. Man kan ju inte gå riktigt vilse och bortom turistfällorna så är det ju så trevligt. Om du inte redan hittat Donna Leons deckare om kommisarie Brunetti så kan jag rekommendera dem. Roliga att läsa med eller utan stadskarta bredvid sig.

Maggan sa...

Miss Jones: Tack! Kram själv

PO66: Då kommer Maken och jag och hälsar på!

epsilon: Både PO66 och jag har just lånat Donna Leons böcker. Det bestämde vi när vi var i Venedig. Och kartan har jag bredvid mig. En annan trevlig bok om Venedig är "barnboken" Vendela i Venedig av Christina Björk.Den är underbar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...