2011-08-11

Gotland runt på fem dagar - Del 4

Det är sen kväll och slut på en fullmatad dag. Vi har just ätit vår avslutningsmiddag: Lammfärsbullar och rostade rotfrukter och saffranspannkaka med salmbärssylt och grädde.

Idag gick färden söderöver. Landskapet var helt annorlunda än det på Fårö. Här frodades lövträd och mängder med blommor. Trädgårdarna prunkade av rosor. Länge gick färden längs havet. Stora och Lilla Karlsö låg solbelysta i det blå.
På Bottarvegården fanns en "ynglingastång", en såpad stång som dåtidens gossar klättrade upp för, allt för att imponera på den just vigda bruden. - Titta vad du missade när du inte valde mig!
Ynglingen på bilden är rese- och arbetskamrat.
Allra längst söderut imponerade landskapet och den hisnande utsikten mer än Hoburgsgubben, som fått en missklädsam gul näsa. Gubben fick dock inte vara med i min blogg denna gång.
Lars Jonssons underbara bilder, utställda i Vamblingbo, hörde till dagens höjdpunkter. Jag köpte med mig några vackra kort, men det fanns de i sällskapet som slog till på en tavla.

Den vackra madonnan ovan hittade vi i Öja kyrka.

Till min glädje beslutade sig guiden för att åka om Alskog och Ljugarn, orter som jag besökte och bodde på som tonåring. Det var roligt att få återse platserna, trots att mycket var förändrat.

Nu är det bara hemresan kvar. Det har varit mycket trevliga och lyckade dagar i behagligt väder.

På återhörande!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...