2016-07-26

Boktips


Nyss slog jag ihop den sista sidan på den fjärde boken om Bricken. Jag har levt med henne, fått ta del av hennes tankar och fått kliva in i hennes värld, som var ett sågverk i Sundsvallstrakten i slutet av artonhundratalet. Vilken research Vibeke Olsson måste ha gjort! Hon har ett målande språk, som ibland liknar besvärjelser med upprepningar och mantran. Trots att det gått mer än hundra år sedan händelserna utspelade sig och trots att livet idag är så olikt slitet för brödfödan då, så känner man igen så mycket.

Om du är intresserad av historia och av hur livet levdes förr, gå till bibblan och låna! Läs i ordning:

Sågverksungen
Bricken på Svartvik
Sågspån och eld
Amerikauret

Jag såg till min glädje att det nu finns en bok till i serien: Glödens färger. Den ska jag absolut läsa.

PS: Det här är böcker för dig, Bästisen!

8 kommentarer:

Tredje året i Hjo sa...

Populär på biblioteket några år. Oj, så mycket som ligger och väntar, det mesta hinns inte med. Men det har jag vant mig vid. Läser Doktor Glas igen.

Maggan sa...

Tredje året i Hjo: Ja, du! Jag har också högvis med böcker som väntar på att bli lästa. Känner mig nästan lite stressad.Jag har svårt för att låta bli att köpa böcker trots att huset är fullt. Men böckerna om Bricken har jag fått låna.

Musikanta sa...

Ska se om böckerna finns på biblioteket nästa gång jag är där.
Kram från Ingrid

Maggan sa...

Musikanta: Jag tror du skulle gilla dem, också. Intressant att sätta sig in i hur det var att leva då. Kram

Bloggblad sa...

Jag har läst några av VO men inte den serien. Bra tips. Just nu har jag avslutat Högläsaren av Bernhard Schlink. En av de böttre jag har läst. Läste den på tyska för skojs skull, och eftersom jag sett filmen blev det lättare.

Maggan sa...

Bloggblad: Högläsaren var något nytt för mig. Får mig att tänka på Boktjuven, som kom som film för några år sedan. Men det är väl inte samma genre, kanske. Ska kolla upp den.

Aurian sa...

Härligt Maggan. Jag ska lätt ta mig igenom dessa böcker. Älskar historia i skönlitteratur.
Följer dig tyst som en vandrande ninja... :)
Kram Mona

Maggan sa...

Hej Mona! Vad roligt att du hörde av dig! Och att du tassar tyst i spåren.
Kram! Maggan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...