2016-07-25

Denna dag ett liv


Hettan dallrar över hustaket. På byggnadsställningen vid taknocken balanserar målaren Mikael som fräschar till fasaden. Maken har tagit sig an förrådsboden, som ska få nya bräder och ny färg. Det är ett svettigt göra. Själv bakar jag Min Lilla Tants äppelkaka (här samma recept men tydligare) till söndagens öppethållande på Bruksmuseet och passar även på att laga en laxpaj efter ett recept jag skopat upp från nätet. Det fick bli lunchmat för målaren, maken och mig, gott tyckte jag själv.

De gula krukrosorna jag fick av Joy till Mors Dag förra året blommar frodigt i rabatten. Jag har köpt två nya krukrosor till utfyllnad. Massor med fjärilar fladdrar kring rosor, lavendel och borstnejlika.

Det ska bli omslag i vädret har jag hört, så Maken och jag passade på att åka till vår badvik. Udden är rik på tall (tallrik, alltså) men fattig på folk, passar utmärkt!

Åh, det var ljuvligt att sänka sig ner i det härliga vattnet. Vem vet, det kanske inte blir så många fler tillfällen i sommar? Lingonen har börjat rodna redan i strandkanten.


Blåbär finns det gott om i skogarna. Härom dagen var vi ute och plockade till gröten i vinter. Ve och jag fick hjälp av flinka fingrar. Tre rara och fina systrar såg till att vi fick fulla hinkar med oss hem.

I natt sov vi på bottenvåningen. Det var alltför varmt och tryckande i sovrummet. Termometern visar på 27 grader i rummet just nu, så det får nog bli samma sak i natt.

Högsommarhälsningar från
Eder förtrogna

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...