2018-03-17

Toppmöte väckte minnen


Två härliga dagar fick vi tillsammans, barndomsvännerna och jag. Platsen för vårt toppmöte kunde inte ha varit lämpligare vald. Vi återsåg vårt kära Sätra Brunn, där S och jag sommarjobbade på Kaffestugan för "hundra" år sedan. Då sprang vi i knäkorta kjolar och förklän och servade brunnsgästerna med kaffe och kaka. Nu blev vi själva uppassade, dock inte i kortkort.

Jag i aktion på Kaffestugan en solig sommardag för länge sedan.

Denna gång tillbringade vi några sköna timmar på spa-avdelningen där vi fick ljuvlig aromamassage och där vi simmade några längder i den safirblå poolen. Utanför fönstret hängde istapparna meterlånga. På kvällen drog vi oss ner till den gamla brunnsrestaurangen. I skenet av stearinljus njöt vi av en läcker trerätters middag. Uj, uj vilken crême brulée!!


Även nästa dag gick i nostalgins tecken. Vi åkte vackra vintervägar längs Svartån. Jag fick minnesbilder av soliga vinterdagar då pappa tog med oss på skidutflykter i dalen. Den här gången åkte vi tre till Skultuna Bruk, ett vackert industriminne - ett av de äldsta i Sverige. Där shoppade vi vackra ting i butikerna och fikade med utsikt över ån.

På skidutflykt: Syster S, Eva "Bäbisen", jag och lillasyster L ätandes korv någon gång i början av 60-talet.

Till sist hamnade vi på Vallby Friluftsmuseum i Västerås, men då var det så isigt kallt så vi förflyttade oss snabbt till Gaggerska Huset för en lång lunch. Sedan spreds vi för vinden. I tog tåget åt ost, jag åt väst och S rattade sin bil några mil norrut. Denna gång hände det inga missöden med mitt tågåkande, utan allt gick som på räls!

Ha det!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...