2018-08-22

Gungeligung på havet

Regnbåge över Trondheim, Glastak över Hamars ruinkyrka, Hardangerfjorden från bussfönstret, Skyddshelgonet Jakob på Nidarosdomen och båtresenärer med sjöutsikt

Det gungar lite fortfarande efter sjöresan på Atlanten, trots att det gått några dygn nu. Fem dagar i buss och på båt känns i kroppen.

Turen med Hurtigrutens M/S Trollefjord blev inte riktigt den stilla upplevelse jag förväntat mig. Under söndagen och natten till måndag blåste det rejält. Flera i sällskapet blev sjösjuka och fick avstå middagsmaten. Själv satt några damer och jag och tittade ut över det upprörda havet. Vågorna skummade och det slog upp vita fontäner och kaskader runt om. På natten hade jag svårt att sova. Lyssnade på hur skeppet stampade sig genom vågorna och kände hur det krängde och vred sig. Måtte vi komma välbehållna fram, tänkte jag då.

Vi lägger till vid Kristiansund


Turligt nog mojnade det framemot morgonsidan och måndagen blev en strålande vacker dag med en behaglig tur in mot Bergen.



Mer om resan kommer senare.

Skepp ohoj!

4 kommentarer:

Lisan sa...

Vilka fina bilder från resan! Att du lyckades så bra med glastaket - Otroligt!

epsilon sa...

Tänkte på er när det blåste, skickar min största medkänsla till de sjösjuka. Och som vanligt strålande bilder!

Maggan sa...

Lisan: Tack snälla du för berömmet.

Maggan sa...

epsilon: Ja, det är inte kul att må tjuvtjockt. Tur att det lugnade ner sig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...