2018-12-10

Det sista

Collage av bilder från Andrum genom åren. Den mittersta bilden är från igår då Åsa och jag blev avtackade av Jan Wallgren och Arne Augustsson.

Den 14 december 2008 höll jag mitt första Andrum i Ramundeboda kyrka tillsammans med Åsa. Jag kände mig både nervös och mycket hedrad för att hon ville ha med mig. Då handlade det om Maria, om förväntan och om julens glädje. Lars Almqvist spelade vacker julmusik, bland annat Come Sunday av Duke Ellington.

Sedan dess har det gått tio år och många rofyllda stunder i den vackra gamla träkyrkan, stunder av ro, reflexion och skönhet. Jag har njutit av samarbetet med Åsa och med våra duktiga kyrkomusiker. Igår hade Kalle Hult med sig Maria Mollberg och Annika Blomfeldt som spelade och sjöng helt underbart.

Åsa och jag har bestämt ett tema för varje Andrum och sedan har vi suttit var och en på sin kammare och skrivit ner våra tankar. Vi har många gånger slagits av hur väl texterna krokat i varandra utan att vi vetat om vad den andra skrivit. Mina texter har mestadels varit allmänmänskliga och ibland ganska personliga. Åsa har lagt till ytterligare en dimension. Exempel på teman har varit: Hemligheter, Sommartankar, Att vara medmänniska, Att lyssna... Igår hade vi temat Närhet.

När nu Åsa börjar sin nya anställning i Kumla, så avslutar vi åren med Andrum. Dessutom sa Maggan J, vaktmästare och husfru i församlingen, att vi använde de allra sista röda Taizéljusen, som annars räckt i tio år, de också.


Vi har kunnat glädja oss åt att många kommit och lyssnat på söndagskvällarna. Många som annars inte brukar gå i kyrkan har hittat vägen och kommit tillbaka, om och om igen.

Ett gäng mjuka åhörare på bänken längst bak

Nu får jag dra efter andan lite. Har fått besked om att jag fått astma och ska dra i mig cortisonpulver resten av livet. Så en andningspaus är kanske på sin plats.

Sköt om er och stressa inte för mycket nu i veckan!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...