2018-12-26

Maggans årskrönika 2018 - Vad hände?

Sågverksdammen vid Oxhult i mitten av maj

Ännu ett år har gått och det är dags för min årskrönika, en kort summering i punktform illustrerad av månadens bild. Som vanligt har det hänt massor och som vanligt lämnar jag det mesta kvar i mitt minne och i min dagbok. Nytt för i år är att jag har blivit tillfrågad och börjat skriva för www.sydnärkenytt. Det har varit kul och jag har till och med fått två artiklar införda i den månatliga papperstidningen.

Under året har jag läst 31 böcker och gått på bio 7 gånger. Jag har badat 6 gånger i somras och gjort 4 utlandsresor. Sedan har det blivit en del utflykter, konserter och andra trevligheter också.

Januari


Smeddammen vid Dagmarstorp

  • Trettonhelg i sällskap med Lilla Hjärtat. Körsång och dixielandkonsert i två av pastoratets kyrkor
  • Kväll med Alfapet och A från A-sund
  • Massor med snö
  • Våldsamt magsjuk
  • Talgoxen hördes den 28 januari

TV: Stjärnorna på slottet
Bok: Ett jävla Solsken - Fatima Bremmer
Bio: Filmen om Ted Gärdestad

Februari


Födelsedagslunch på favoritrestaurangen Dahlins

  • Mycket snö och kallt
  • Födelsedagslunch på Dahlins för vännen Ve
  • Stockholmsbesök med ungdomsvänner
  • Årsmöten
  • Gunnela Björk berättade om Kata Dahlström på Föreläsningsföreningen
  • Olympiska Vinterspelen i Sydkorea
  • Sportlovsdag med Lillasyster L i La Stada

Bok: Livet - Åsa Moberg

Mars


De gamla husen vid Sätra Brunn i Västmanland

  • Konsert med Sten & Stanley i Sjöängsskolans jätteaula
  • Spa-helg på Sätra Brunn med barndomsvännerna S och I
  • Afternoon Tea på Casselgården
  • - 17 grader den 18 mars om morgonen
  • Påskbasar
  • Debuterade som jazzsångerska tillsammans med Anna, Weine och Kalle på eftermiddagscafé

Bok: Ensam i Paris - noveller av Jojo Moyes

April


På restaurang Can Jeroni i den svårtillgängliga byn Beget i den spanska delen av Pyrenéerna

  • Lillbabs avled den 3 april.
  • Snöfall den 6 april
  • Besökte svanarna i Tysslingen
  • Såg den första blåsippan den 8 april i Trystorp
  • Flög till Frankrike och hälsade på i Körsbärsdalen. PO66 och jag gjorde många utflykter

Bok: Skuggmakten - Johan Ripås

Maj


Vägen mot Ullapool i Skottland

  • Vinprovning, middag och övernattning på Vadstena Klosterhotell
  • Göken gol den 13 maj.
  • Resa till Skottland och bilade runt den norra kusten tillsammans med Maken, U och A.
  • Ljuvlig trädgårdsfest i La Stada

Bok: De oroliga - Linn Ullman

Juni


Jag i blomsterkransen vi fått som bröllopsdagspresent och Syster S på midsommaraftonen 

  • Bussresa Västmanland runt, bodde på Västerås Stadshotell
  • + 30 grader i början av månaden
  • Besökte Västerås och barndomsvänner
  • Midsommar i Närke med Syster S och hennes kompis
  • Fyrtiofemårig bröllopsdag
  • Utflykt med äldre till Olshammar i Röda Korsets regi

Bok: Dimma över Darjeeling - Mikael Bergstrand
Bio: Guernesys literatur- o pajsällskap

Juli


Pe och Lilla Lila vid Gröna Plätten en varm kväll

  • Extrem värme + 32 grader
  • Skogsbränder
  • Badat med barn och barnbarn
  • Tjejträff i Karlskoga
  • Besök på Parken Zoo i Eskilstuna en het dag
  • Blåbärsplock
  • Utflykt med Lillasyster L i västra Närke
  • Bakat till sommarkyrkan och sjungit duett med B-I vid densamma
  • Shopping i A-sund med de makedonska systrarna

Bok: Det förlorade barnet - Elena Ferrante
Bio: Mamma Mia

Augusti


I fören på M/S Trollefjord Tre kända Laxå-personer beundrar utsikten

  • Utflykt till Sparreholm med seniorer
  • Hembygdsdag i herrgårdsparken med tårtbuffé och underhållning
  • Bilen strulade och måste bärgas två gånger
  • De muntra damerna Tant Rosa och Tant Viola sålde böcker mm på lokala marknader
  • Bussresa i Norge med tur med Hurtigruten från Trondheim till Bergen
  • Fick äpplen som blev till mos


September


Bästisen vid brunnen i Bernerkastel-Kues

  • Kräftkalas hemma
  • Val, jämt mellan blocken
  • Bussutflykt till Boxholm med hembygdsföreningen
  • Kyrkparksfest
  • Bussresa till Tyskland med bästisen, bodde i idylliska Rüdesheim

Bok: Blonde - Joyce Carol Oats
Bio: Superhjältarna 2, The Book Club och Unga Astrid

Oktober


Kyrkparken i Laxå

  • Konsert i Svennevads kyrka med Läkarmissionen och Anna Stadling, deltog i kören
  • Helg i Uppsala med svägerska och svåger. Blev bjudna på Gitarrfestival på konserthuset
  • Kusinträff på inglasad balkong i Gottsunda
  • Britt-Inger, Per och jag underhöll på Seniordag på Casselgården
  • Konsert med gamla popidolerna Svenne, Clabbe, Lennart och Janne
  • Snöflingor den 29 oktober

TV: Vår tid är nu
Bok: Fyra dagar i Kabul - Anna Tell

November


Solen går ner vi Hållviken Östra Laxsjön

  • Grått och mörkt
  • Influensaspruta
  • Bilhaveri i Södra Råda, bärgning igen
  • Maken fyllde 75 år och firades på olika sätt
  • Konsert med Björn Skifs på ABB Arena i Västerås
  • Besked att jag fått astma
  • Kulturdiskussion i Röfors Folkets Hus

Bok: Askungar - Kristina Ohlsson

December


Lilla Lila klär granen dan före dan före dopparedagen

  • Första julkortet kom den 3 december (Syster S)
  • Bevistade fyra julbord förutom vårt eget hemmavid
  • Avtackades efter tio år av Andrum
  • Festlig julmarknad på torget och längs Postgatan
  • Bjöd vänner på lunch - Janssons Frestelse 
  • Klappjakt på Marieberg med Maken och sönerna
  • Skönt julfirande med huset fullt 
  • Såg "Tomten är far till alla barnen" för första gången - en kultfilm

TV: Storm över Lugna gatan - julkalendern var mysig i år
Bok: Livet går vidare - Karin Wahlberg
Bio: The wife


Jag säger som skylten säger: Tack för besöket och Välkommen åter!

4 kommentarer:

Bloggblad sa...

Vilka fantastiskt fina bilder! Roligt att läsa om ditt innehållsrika år. Jag har nästan slutat blogga (det blev ju lite av en dagbok tidigare) och helt slutat skriva 5-årsdagbok (som jag har gjort sedan -92) och nästan helt slutat skriva dagbok (som jag började med år 2000). Det blir så jobbigt att sänka dem i havet... vilket jag har gjort med över 30 stycken.

Men jag lever IRL och håller igång på facebook... fast där försvinner ju allt neråt och blir inte alls samma dagboksersättning som bloggen varit. Jag lät göra 4 böcker av mina tidiga bloggar, dem har jag kvar och läser i ibland.

Maggan sa...

Hej Bloggblad! God fortsättning! Jo, jag har också gjort böcker av min blogg, nio har det blivit. Jag fick idén av dig. Tyckte det var trevligt att kunna bevara det skrivna. Man vet ju inte hur länge det finns kvar. En tidigare bloggsida, My space tror jag att den hette, förändrades och försvann. Och en massa dagböcker har jag kvar från den allra första när jag precis lärt mig skriva "Mor är rar" och "Far ror".

mossfolk sa...

Wow vilket år! Jag är helt fascinerad över vad mycket du har hunnit med. Och fint dokumenterat är det också :)

Maggan sa...

Tack Karin! Önskar dig och din fina familj ett riktigt fint nytt år!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...