2020-08-02

Lavendel

Blogger har bytt verktyg, så jag måste testa mig fram. Känns obekvämt än så länge.

Idag plockade jag in ett knippe lavendelblommor och hängde på tork. Det fick mig att minnas sommaren 1969, när jag och mina vänner var i Provence i den lilla byn Melan tillsammans med ungdomar från hela världen.

Vi fick lära oss att binda in lavendelblommor och göra en korg av stjälkarna och blå sidenband. Jag tror att jag har ett exemplar kvar någonstans i mina gömmor.



Vi deltog i ett arbete med att bygga upp en ungdomsby, att skapa en lägerverksamhet för ungdomar. En dag jobbade jag med snälle Mattieu och charmiga Isianne. Vi högg i sten och röjde väg. Mattieu tyckte att vi var duktiga, minns jag.

Issianne, Mattieu och Maggan, Melan 1969

Den där slokhatten hade jag på huvudet hela den sommaren. Den hade en liten ficka på kullen där jag ibland stoppade en rosenknopp.

Jag läste någonstans att det är systerdagen idag (det är det kanske varje dag?). Här är en favoritbild på temat. Det är Miriam, fyra år i höst och hennes lilla syster Nadja, ett år, som är på sommarens semesterresa med sina föräldrar (min systerson med fru). Visst ser hon beskyddande ut, storasyster, där de sitter i båthytten? - Var inte rädd. Det är inte farligt!


Ha det gott!

2 kommentarer:

b_lenalindgren@gmail sa...

Grattis på Systerdagen kära Syster!
Ja, visst är dom gulliga, systrarna på Gotlandsfärjan!
Kram/ Lillasyster L

Bloggblad sa...

Härligt med fotonostalgi!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...