2022-08-15

Marknadsgummorna gick igen


Uj, uj så många hembygdsmarknader det finns att besöka just nu. Maken och jag var engagerade i söndags båda två, men på var sitt håll. Maken försvann norrut för att spela med Tivedspôjkera på Larsmäss i Järnboås. Jag åkte söderut, förklädd till tant Viola, för att tillsammans med tant Rosa vara marknadsgummor i Dammtorp på Tivedsdagen. 

Det märktes att hembygdsmarknaden i Tiveden var efterlängtad. Det strömmade till folk från när och fjärran för att titta på när linet bereddes, spånet hyvlades och järnet smiddes. Det åts ostkaka och varmkorv medan man lyssnade på Två tjejers fräsiga scenshow. 

Värmen steg undan för undan och de flesta sökte sig till skuggan. Det var nog extra svettigt för Norra Vätterns folkdanslag som sist i programmet skuttade runt i sina tjocka dräkter. Vilken prestation!

Själv bytte jag om (inte i en telefonkiosk som Stålmannen) från ljusblå långkjol och basthatt till byxkjol och rattade bilen hem genom de djupa Tivedsskogarna hem till Maken som också haft en bra dag.


Ha det!!

2 kommentarer:

Ulrika sa...

Dagen i Tived hade jag så gärna velat vara med på, men då var jag på semester.
Hur jag än bär mig åt missar jag det mesta som sker här hemikring. :-)

Tillbaka i bloggland efter ett långt uppehåll och ska läsa ifatt lite nu. Din blogg är en favorit.

Maggan sa...

Ulrika: Jo, men det händer ju en hel del, speciellt så här års. Det blir fler tillfällen, ska du se! Du ser ut att ha haft en jättefin dalavecka, den har jag spanat in.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...