2011-12-25

Julen, so far!

God fortsättning till dig som tittar in här!

Julen fortskrider lugnt och sansat. Vi hade en trevlig julaftonsstund hos lilla familjen i La Stada. Lilla Hjärtat var tomteflicka och var så lycklig att ha hela sin tjocka släkt omkring sig. Hon lekte bullbakande mamma till sina trilskande barn (Mormor, Moster och Farmor). Efter den goda julmaten och läcker jultårta åkte Pe, Maken och jag hem till "den lilla galliska byn".

Tomten hade minsann hälsat på här också. Jag fick böcker, härlig pläd, ängel, Svinalängorna som DVD-film, nattlinne, mössa och goa vantar. Oj, oj! Jag måtte ha varit väldigt snäll i år.

Tidigt i morse bar det av till kyrkan. Jag var kyrkvärd på julottan. Jag minns så väl när jag besökte julottan i Ramundeboda Kyrka för första gången. Kyrkan var överfull och julotta hölls både kl 06.00 och kl 08.00. Kyrkvärdarna, de manliga, var stiliga i frack och glacéhandskar och de kvinnliga hade folkdräkter. Kyrkan var endast upplyst av levande ljus och en herre i kören sjöng O Helga Natt med mäktig stämma.

Idag har det tunnat ut i bänkarna, många väljer att gå på julbön och midnattsmässa istället. Men den härliga stämningen är kvar, med levande ljus och O Helga Natt.

Idag har jag precis börjat lägga julpusslet, en intrikat undervattensbild med mycket blått vatten. Det ser ut att ta tid. Men det gör inget. Jag är ledig ända fram tills nästa år!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...