2013-03-18

Kvinnor kan (också)!

 Vad har hänt sedan sist?

Jo, dagen efter att vi kom hem från Uppsala, i torsdags, medverkade jag i något som kallas Veteranvetarna. Det är en kunskapstävling anordnad av PRO och denna deltävling hölls på Kumla Folkets Hus. Jag blev sent inkastad i detta och hade ingen aning om hur det skulle gå till eller svårighetsgraden på frågorna. Men nyfiken som jag är, tackade jag ja. Jag har alltid gillat frågesport.

Det var fem lag som tävlade och eftersom Laxå-laget bestod av enbart kvinnor så utmärkte vi oss ordentligt. Annars fanns det bara en kvinna med. Till allas förvåning (?) gav vi gubbarna en match och slutade på en delad andra plats. Kumla-laget nr 1 gick det inte att göra något åt, denna gång!

Ett exempel på fråga:

1) Hur många presidenter har USA haft?
2) Hur många presidenter är uthuggna i klippmonumentet?
3) Vilken president satt kortast tid?


Just nu har det varit högsäsong för årsmöten och de sista avverkade vi i lördags. Då var det årsmöten för FN-föreningen i Laxå och i distriktet. Efter den gemensamma lunchen fortsatte vi med presentationer och diskussioner. Lollo berättade om vad hon upplevt i Kambodja och Vietnam och Maken påminde oss om miljökatastrofer i världen samt visade statistik på miljöförändringar och påverkan på växthusgaser.

Nu börjar en ny vecka. Den började okristligt tidigt, eftersom Katten inte kan klockan. Hon jamar och puttas redan vid femtiden och tycker att det är dags att gå upp och servera henne mat. Jag försöker ignorera i det längsta, men hon vinner i uthållighet. Så den matchen förlorar jag.

Nej, nu ska jag sätta på kaffet och ta in tidningen!

Ha det!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...