2013-04-21

Äntligen vår!

Fredagsnöjet blev födelsedagsfirande på läckra Bullvivan i La Stada och trädgårdsmässa på Conventum.

Ärtan T och jag tog min grå Pärla in till staden och hämtade upp födelsedagsbarnet Ch, som jobbar på en firma som vi kan kalla KeepOn. Hon hade halkat och stått på näsan några dagar tidigare och hade skrapsår i ansiktet. Skönt att det inte blev värre.

Nu frossade vi på räksallad och hade det skönt medan det duggade utomhus. Ärtan T och jag som är daglediga passade på att besöka Trädgårdsmässan när vi ändå var i staden. Jag handlade knölar att plantera, en blommig rund duk och mirakelmedel som får allt att glänsa. Dessutom träffade jag en kvinna jag inte sett på 34 år. Det var hon som introducerade mig på jobbet och som lärde mig att hantera reklamationer innan hon försvann till Bergslagen för att starta eget.

På lördagen kom våren, äntligen! Det blev soligt och varmt och jag fick se mina första vårblommor: tussilago, blåsippor och vitsippor. Klanens kvinnor hade stämt träff och vår utflykt gick först till idylliska Smultrongården, norr om Dylta Bruk. Där var det lika gott att våra långa herrar inte var med. De hade slagit huvudena i taket, för stugan var låg och trång. V bjöd på fika, laxsmörgås för min del, på Fröken Brogrens veranda och så avslutade vi utflykten med ett besök i Wadköping.

Mot kvällningen drog jag ut Maken på exkursion. Det gäller att uppleva våren medans den varar. Vi åkte till de vattensjuka gärderna vid Hasselfors, dit massor av sjöfåglar hittat. Tranor spatserade i kanten på åkern, ganska långt bort så jag gick använda zoomen på kameran för att få dem på kornet.

Idag blir det ytterligare en vårdag, har meterologerna lovat. Härligt!

1 kommentar:

PO66 sa...

Våren/försommaren här har försvunnit för tillfället, regn och kallare vindar på gång. Men oj vad grönt det är ute och vilka vallmomattor som breder ut sig på andra sidan gränsen.
Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...