2013-05-31

Till äventyrs - Dalaresans första dag

Tidigt, tidigt stängde vi ytterdörren och gav oss iväg till uppsamlingsplatsen. Det var dags för årets landskapsresa. Denna gång var målet Dalarna.

Allra först hälsade vi på hos Carl och Karin i Sundborn. Här härskar hemtrevnad och kreativitet. Vi var inte den enda gruppen som besökte gården. En skolklass från Tierp var där också och bland lärarna upptäckte jag till min förvåning min kusin, som jag inte träffat på många år. Så kul!

Vid Falu koppargruva stannade jag ovan jord, medan Maken gick med i gruppen som tog på sig hjälmar och oranga regncaper och gav sig ner i underjorden. Tur att de hade hjälmar på sig, för till och med lilla Alice slog i huvudet i bergväggarna. Det syntes vilka som varit ner i gruven. De hade nämligen gulfärgade skor och gula stänk på byxorna.

Via vidunderliga vindlande småvägar förbi rödmålade gårdar och syrenhäckar kom vi ner till Mora, där vi checkade in på Mora Stadshotell. En trerätters middag väntade och sedan väntade sängen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dalarna Värmland Jämtland Härjedalen och Hälsingland tillhör våra favoriter. Här har det varit soligt och fruktansvärt kvalmigt och kvavt hela dagen. Ha det bra !

epsilon sa...

Vad mycket ni hann med. Det är ju så vackert i de där trakterna. God mat också hörde jag från A-M och Ch.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...