2019-11-11

Täcken

Pappersdockans bädd hade också överlakan.
Jag är så gammal att jag var med på den tiden då man inte hade påslakan. Hemma bäddade vi med underlakan och överlakan och vek ner överlakanets kant över det vadderade täcket (eller filten). Kanten hade ofta en vacker spets och ett broderi.

Detta tänker jag på idag när jag står och brottas med påslakanen och täckena. Och så tänker jag att varför har inte alla påslakan öppningar i varje övre hörn så att man lätt kan få tag i täcket. Så mycket smidigare det är att bädda då. Men visst är det praktiskt och hygieniskt med påslakan, en bra uppfinning.

Utanför fönstret snöar det igen. Snötäcket växer. Jag hittade en vacker vinterbild från barndomsstaden som min syster har tagit. Med den önskar jag er en fin novembervecka.


3 kommentarer:

Ulrika sa...

Bristen på hål i påslakan nu för tiden, svor jag över så sent som igår.
För mig som har ont är det mycket besvärligare utan de där hålen.
Jag tror jag ska sprätta upp och fålla egna hål!

Maggan sa...

Precis, Ulrika! Det känns som om man brottas med ett Toy när man ska försöka hitta rätt.

Dilek Kolat sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...