2019-12-14

Tunga fjät


God morgon!
Hoppas att er Lucia-dag blev fin. Här är en Lucia-morgon för länge sedan, då jag uppvaktade min farmor Agnes på sängen. Farmor var på besök och fick sova i bäddsoffan, den som jag senare hade som egen säng i flickrummet. På den här bilden är jag nog lika gammal som LL är idag,


Här förskottslussar hon när hon provar sitt nya lusselinne. Igår fick hon använda det på riktigt på förskolan, det fick jag se på hennes mammas instagramfoto.

Dagarna rusar fram mot jul. Jag skriver julkort och julbrev, slår in paket, bakar julbröd. Men det är en hel del kvar innan julen får komma.


Årets julbröd blev bra, trots att den gamla hushållsmaskinen börjar strejka. När jag smulat sönder jästen och börjat hälla i den ljumma degvätskan, ville den inte knåda. Maken, som halkat och slagit sig ordentligt, fick mödosamt och smärtsamt förflytta sig till köksbänken och hjälpa mig igång med eländet. Tur, för en sådan här rejäl deg knådar man inte manuellt.


Årets andra julbord åt vi i veckan hos glada Ghuncha. Trevligt att få träffas och prata och skratta medan man njuter av gravad lax och ris à la Malta. Dagen efter skulle jag träffa diabetessköterskan, så det var väl inte så lämpligt att äta stor middag då. Men till min stora förvåning och glädje var värdena riktigt bra! Lite högt blodtryck bara.


I dagarna kom tredje omgången av mina bloggböcker. Nu har jag 12 böcker med mina blogginlägg med början från den 5 december 2008 till den 20 november 2019. Roligt att ha.

Nu ska jag sätta på kaffet och hämta in tidningen. Sköt om er, därute!

3 kommentarer:

Bloggblad sa...

Min hushållsmaskin, inköpt när jag var en ung och ambitiös husmor, började ryka och lukta vid ett bak för kanske 15 år sedan. Den åkte ut, och med den följde lusten att baka... Vi äter ju nästan aldrig kaffebröd ändå.

Fina bloggböcker! Jag kom inte längre än de fyra första, ca 1000 sidor. Men å andra sidan skrev jag lite mer spirituellt de första åren.

Så bra att dina värden var ok. Hoppas det fortsätter så!

Maggan sa...

Hej Bloggblad: Det var faktiskt du som inspirerade mig att göra bloggen till bok första gången 2014.Jag läste på din blogg att du gjort det. Första omgången blev fem böcker men de hade klistrade ryggar där sidorna släppte. Därför har jag beställt med spiralpärm på resten, 7 stycken. Är nöjd.

Annika Estassy sa...

Så himla bra med bloggböcker! Ska absolut göra detsamma!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...