2020-03-14

Boktips


Jag har precis läst ut En sång för Hedda av Annika Estassy. Hon skriver så klokt och så roligt och samtidigt berörande, Annika. Det är andra boken om den lilla norrländska orten Måneby och dess invånare. Den första heter Gröna fingrar sökes och den gillade jag också, Agnes, den gamla, kärva barnmorskan, påminner mig så mycket om min moster Agge. Nu skriver Annika i sin blogg att hon ska börja skriva på en tredje bok om Måneby. Det ser jag fram emot.

Den andra boken är Med ont fördrivas av Anna Tell, som skrivit spänningsromanen Fyra dagar i Kabul tidigare. Anna vet vad hon skriver om. Hon har varit militär i Afganistan och på Balkan och polis i Stockholm. Hon skriver bra med fint flyt och ibland är det så spännande så att man håller andan, Jag var tvungen att kisa när jag läste ett speciellt obehagligt stycke, men annars var det inte för blodiga detaljer.

Dessa två böcker, med helt olika karaktär men skrivna av tämligen färska svenska författarinnor, lånade jag på biblioteket. Vilken tillgång i alla fall, att vi har biblioteken!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...