2020-03-14

Snö, swahili och starroperation = min marsvecka

Snön vräkte ner. Då kunde man tala om lapphandskar. På P4 Örebro rapporterades om trafiksvårigheter. Finnerödjabacken korkades igen av långtradare som inte orkade ta sig upp för backen, ett vanligt fenomen i snöoväder.

Jag lever som i en kokong, håller mig inom hemmets fyra väggar och tar mig inte ut om det inte är alldeles nödvändigt. Det beror främst på att jag är nyopererad för gråstarr, men även på att alla begivenheter är inställda p g a Coronaviruset. Jag har fått förhållningsorder efter operationen att:
inte bära tungt
inte anstränga mig
inte vistas i damm och smuts
inte plantera om blommor
inte sminka mig
inte gå till frissan (fick avboka)
inte gnugga mig i ögat
droppa två sorters ögondroppar tre gånger dagligen


I måndags skedde den årliga frågesporten, där mina kompanjoner Dagny och Vera och jag mötte elva andra lag i Kumla Folkets Hus. Det var spännande och vi klarade oss bra. Hade den tredje bästa poängen, Hade tre rätta svar till nedskrivna på kladdpappret, men valde trots det fel när vi efter två minuter skulle lämna in svaren. På konstfrågan var det bara vi som hade alla rätt. Kan du svaren?

Vilken är konstnärerna bakom:
Girl with ballon
Flicka med pärlörhänge
Flickorna från Avignon

I kapprummet när vi hängde av oss inför tävlingen ringde min mobil. Okänt nummer! Ska jag svara? Gjorde det och det var Capio Läkargruppen som hade fått ett återbud till dagen därpå. De frågade om jag kunde komma och få starroperationen gjord. Jag sa ja och blev som ett darrande asplöv. Det var kanske bra att jag fick så kort tid på mig att oroa mig. Nu är det över för denna gång och det gick bra.

I lördags för en vecka sedan var vi fyra damer från kören som fick träna sånger från Tanzania tillsammans med Jonathan och medlemmar från andra körer. Upendo, upendo, upendo



Igår morse hörde jag koltrasten blanda sig i talgoxens sång när jag hämtade tidningen. Ljuvligt!


4 kommentarer:

epsilon sa...

Vad duktiga ni är. Girl with ballon hade jag inte en aning om, men de övriga. Har läst en roman som utrår från flicka med pärlörhänge, läsvärd.
Skönt att operationen gick bra

Maggan sa...

Tack epsilon! Fast det retar oss att vi inte valde Knausgård, Lukas Modyson och 625 som svar på andra frågor när vi ändå hade tänkt rätt där. Men, men, vi är nöjda ändå!

Nu har jag kollat på första CDn på andra säsongen på The Crown. Tack för lånet. Den är bra!

Bloggblad sa...

Det var fler förhållningsorder ön jag fick, men vi hade visst lite olika bakgrund. Min man fick näthinneavlossning efter att han lyft båtmotorer och jobbat för hårt med det. Två dagar efter att motorn var på plats... akut operation. Tydligen lätt att få för närsynta.
Jag har lite besvär fortfarande med flimmer i öga nr 2 när det lyser starkt från vänster. Men nu har det gått 7 veckor och jag har fått pröva ut nya progressiva. Äntligen.

Estassy, som du tipsade om, finns inte på Nextory, som jag läser det mesta på. Vill inte låna på bibblan just nu... normalt har jag inte alls smittskräck, men nu... med tanke på astman.

Maggan sa...

Bloggblad: Du har tipsat mig innan när det gäller starroperationen och nu fick jag en aha-upplevelse när jag läste att du har flimmer! Det har jag också. Jag har köpt fyra par läsglasögon på Dollarstore för att kunna läsa med lins i vänster öga och nyopererat högeröga. Men det går så där. Gula fläcken i höger öga gör linjerna till ett vågspel. De buktar sig hej vilt.

Jag tycker att det här med smittan är olustigt. Har också astma och dessutom 2 diabetes och högt blodtryck. Fick svininfluensan som den första i Laxå. Ingen bedrift jag vill upprepa.

Må väl!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...