2026-06-24

Kopparbröllop

Syster S och Bästisen var tärnor. AI-foto: Eva Broman

Den 23 juni har vi varit gifta i 53 år. Den sommardagen 1973 var lika varm och solig som gårdagen. När vi klev in under Badelunda kyrkas svala valv klämde kantorn i med en bröllopsmarsch och alla i bänkarna reste sig och tittade på oss. Då först blev jag nervös och buketten med gula rosor och blåklint darrade till i min hand.

På kyrktrappen blev vi omklappade och gratulerade. Prästen Björn sa: - Jag måste få kyssa bruden! och gjorde så. VLT, Västmanlands Länstidning var där med fotograf och vi blev utsedda till det årets Midsommarbröllop.

Efteråt var det fest i Kolbäcks Gästgiveri, där vi minglade i den lummiga trädgården med släkt och vänner. En av våra grannar på Norra Malmaberg filmade hela tilldragelsen, en fin present som vi kan ta fram en grå novemberdag och återuppleva den gyllene stunden.


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...