2009-01-05

Minnen

Idag har jag varit på utflykt till Degerfors för att hälsa på min lilla tant. Tog med mig två våffelbakelser från vårt prominenta konditori och susade 205:an fram genom ett underbart vinterlandskap. Det gnistrade och glittrade om skogen och sjöarna.

Vi har pratat om allt som varit under hennes snart 91-åriga liv. - Tänk att jag har fått vara med om så mycket! Så roligt jag har haft det. Och nu är det bara jag kvar. Nästan alla våra vänner är borta. Jag pysslar med henne: klipper naglar, tar ur papiljotter och lagar strumpor. Försöker ge henne lite omsorg, hon som själv hjälpt andra i hela sitt liv, skurat golv och piskat mattor.

Idag fyller min kusin Torbjörn år. En gång i tiden såg han ut så här:

Men det var för länge sedan. Mamma och jag ska nog titta på när han ska bada med sin stora, svarta badring. I bakgrunden skymtar ett fat fyllt med bär och en mjölkflaska. Det vankas kanske hallon med mjölk till kvällen.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...