2012-05-14

Vänskap

Efter jobbet rattade jag Makens nya, automatväxlade Renault. Jag hade övat lite på att köra den, när vi besökte Västerås här förleden. Ikväll hämtade jag födelsedagsbarnet M och V, mina kära väninnor från det så kallade Lunchgänget. Jag framförde fordonet utan minsta mankemang.
Vi körde ner till Sockenstugan, där vi fick en riktigt trevlig stund med prat, kaffe och våfflor. Jag hittade en fin vers av Siv Andersson om vänskap:


VÄNSKAP
- av Siv Andersson

Livet blir berikat
av kompisar och vänner.
Att människor vill dela
sånt man gör och sånt man känner.

Så mycket man får lära,
så mycket som blir sagt…
Så mycket som kan hända
i vänskaplig kontakt.

Ja, det ger så mycket glädje
att vara fler än en.
Att man har nåt gemensamt
i nuet… då… och sen…

Att ha just dig till vän
ger skäl till tacksamhet.
För du är bra på vänskap
- det hoppas jag du vet!

5 kommentarer:

Lotta sa...

Grattis till er nya bil.
Det är säkert en sån som vi har fast vår börjar bli gammal nu.
Det är det bästa vi har köpt.
Automat är suveränt.
Så mysigt det ser ut och viken härlig dikt.
Det märks så väl att ditt hjärta är stort och varmt Maggan.
Hälsa!
Kramizzzzz på dig

Musikanta sa...

Jag har också kört Mirrfamiljens automatväxlade Volvo Suv. Bara man kommer ihåg att ha vänsterfoten klistrad bakom den högra gick det bra. Körde hem den från Öland till Mogata förra året eftersom Mirren var upptagen med de tre barnen i bilen.

Det underbaraste med automatväxel är ju att man bara kan stanna vid Stop och sen köra igen utan att växla och att starta direkt i backe utan att riskera att rulla.
Fin dikt om vänskap!
Kram från Ingrid

Maggan sa...

Hej Lotta! Den är stor och bekväm, bilen. Lite annat än min lilla Clio-skutt.
Hälsa du också! Kram!

Hej Ingrid! Man vänjer sig nog. Jag var väldigt koncentrerad. Har gjort fel en gång på en hyrbil och kopplade ur. Tvärbromsade istället och fick nästan hjärtslag. Kram!

epsilon sa...

Det är säkert toppen med automatlåda, men lära sig av med att koppla ur är väl inte så lätt, säger en som ibland fortfarande påstås köra som om hon hade den gamla Saaben med frihjul:)

PO66 sa...

Kul att du börjat köra med den automatväxlade bilen. Visst är det så mycket enklare.
Håller med, fin dikt.
Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...