2013-09-12

In i dimman

I morse åkte vi iväg redan klockan sju för att lämna min bil för reparation hos en bilverkstad några mil härifrån. Dimman låg tät över nejden. På tillbakavägen bestämde vi oss för att hämta våra kameror och åka till sjöarna i närheten för att fånga den vackra morgonen på bild.

Det blev en fridfull stund när solen bröt igenom dimman. Det enda som hördes var herr och fru Canadagås som stod ute i vattnet och språkade högljutt. Vyn från talludden var som ett japanskt träsnitt. Det kändes som om jag skulle kunna stå där hur länge som helst och bara suga i mig stämningen och ron.

Maken fotar vid Västra Laxsjön.
Igår kväll fick Miss Jones och jag en högtidsstund tillsammans med många andra läsare och beundrare av Bodil Malmsten. Bodil samtalade med Dan-Erik Sahlberg inför en fullsatt aula på Örebro Universitet. Hennes träffsäkerhet och humor blandat med sårbarhet och djup gjorde stort intryck. Roligt var också att jag fick min nyinköpta dyrgrip "Så gör jag" signerad.

Bodil Malmsten - foto lånat från nätet
Nästa författare i denna föreläsningsserie blir Birgitta Stenberg den 1 oktober. Därefter kommer Stefan Einhorn 6 november och Hassan Loo Sattarvandi den 3 december. Vilken lyx att kunna få lyssna till och se dessa fina författare på hemmaplan. Och alldeles gratis!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...