2017-06-03

Mellan hägg och syren

En skolklass med underbara ungar kommer på besök till vårt museum, syrenen på framsidan blommar nu, dragspel i Hajstorp, mina vänner i Sockenstugan och magisk kvällssol

Häggen blommade för fullt när vi kom hem från vår resa den tjugonde maj. På ett litet kick var blomningen över och just nu är det högsäsong för syren. Skomakaren ville ju helst vara ledig mellan hägg och syren, och jag förstår honom. Det är en ljuvlig tid.

För mig har dessa dagar inneburit goda samtal, häftiga solnedgångar, glädjande besked, skolbarnsbesök, ogräsrenseri...

Goda samtal har jag haft med mina vänner M och V nere vid den gamla rastplatsen. En kväll på favoritrestaurangen träffades en grupp kvinnor som jobbar mycket ideellt för att andra ska ha det bra. Där fick jag ett så gott samtal med min bordsgranne, det värmer än. På väg hem var jag tvungen att stanna och ta fram mobilen för att föreviga synen. Mot en åskblå himmel belystes Midsommarberget och vattentornet underifrån av en nedåtgående sol. Klockan var 21.30 och ljuset var magiskt.


Igår kväll slank Maken och jag ner till Hajstorp vid Göta Kanal, där dragspelarna höll på att värma upp inför dagens Dragspelsstämma. Det spelades i varenda buske och till slut spelades det upp till dans på bron över kanalen. Mycket medryckande och trevligt. Det spelades inte enbart Johan på Snippen utan även All of Me (typ), lite mer i min smak.

En sorglig och oväntad sak som hände var att plötsligt ramlade stora fågelungar ner från ett högt vårdträd framför kaféet. Den ena efter den andra rasade rakt ner i asfalten med ljudliga dunsar. Så konstigt! Har aldrig varit med om något dylikt. Bara en av ungarna klarade sig. Den flög iväg när Maken lyfte upp den.

Idag är det regnigt och grått. Jag planerar att gå igenom garderoberna och ikväll är det konsert i kyrkan, indisk flöjt och trummor.

Ha det gott!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...