2017-12-11

Natten går tunga fjät...

Det närmar sig. På onsdag är det Lucia och många kan förvänta sig ljudet av tassande fötter på morgonkvisten. En och annan tomte kanske trippar fram på tårna också.

Här i Laxå är det redan full fart på firandet. Laxå Lucia 2017 kröntes redan i lördags kväll på scenen av vår kyrkoherde Janne.


Det var under den trevliga julmarknaden som under två dagar har glatt oss ortsbor. På lördag stod Rosa och Viola på plats och saluförde boken om de tre tanterna på Villagatan. Man ska leklynnet kvar även som pensionär, eller hur?

Här hade inte marknaden öppnat ännu. Därför ser det fortfarande lite tomt ut bakom oss.
Bilden är målad av Britt-Marie Dahlberg.
I den första boken om tanterna finns ett uppslag som handlar om en Lucia-kröning som skedde i vår vackra träkyrka. På första parkett sitter Gullan, Viola och Rosa och bakom dem syns bland annat Glasmästaren och hans fru.

Själv har jag varit Lucia två gånger. Inte för att jag röstades fram för att jag var så tjusig utan helt enkelt för att jag var längst. Lucia-tåget fick en bra form med något högt i mitten. Första gången var i lekskolan, eller barnträ som vi sa.


Andra gången var väl i femte klass. Jag var fortfarande längre än de flesta vid den tidpunkten. Och jag som önskade hett att jag var liten, söt och populär som Agneta.

Det har redan tassat fram tomtar ur vrårna. På en julfest hade ett gäng nissar både lagat all julmat och övat på Tipp, tapp... Överväldigande!


Nu är det bara två julbord kvar innan vårt eget!


Julefrid önskar jag dig som tittar in här!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...