2017-12-25

Jul i stugan


Juldagsmorgon 2017

Mobilen väckte mig strax före fem. Tyst smög jag upp och gjorde mig i ordning inför julottan, där W och jag tjänstgjorde som kyrkvärdar. Tillsammans med kyrkvaktmästaren var det hundratals ljus som skulle tändas upp i vår vackra kyrka innan det var dags för besökarna att fylla kyrkbänkarna. På julottan har vi enbart levande ljus, även i den enorma ljuskronan från Skultuna.

Hemma igen sitter jag och reflekterar. Barn, svärdotter och barnbarn har fyllt vårt hus i några dagar. På morgonen gick Lilla Hjärtat och jag runt med tänt ljus och väckte de andra med sången Nu sjunga Guds änglar i himmelens höjd: God Jul, God Jul. Precis som mormor och som mamma gjort före oss. Vi har ätit, dansat ringdans och öppnat paket. I år skulle vi inte ha så många hade vi bestämt, men jag tror att vi hade mer än någonsin. En gammtomte och en ren hade fullt upp med att dela ut allt.


Det kan bli mycket av det goda. Bäst att ta igen sig, tyckte Lilla Lila och drog pläden över sig.


Nu vill jag bara önska er alla en fortsatt 'God Jul och ett Gott Nytt År!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...