2018-02-13

Franska kort


Min "Sturm- und drang"-period utspelade sig under några år i början av 70-talet. Ett av de åren tillbringades i Grenoble, den olympiska staden vid foten av Alperna. Jag jobbade som aupair i en liten familj (frånskild mattelärarinna med två barn) i bostadsområdet Village Olympique, läste franska för utlänningar och bodde på studenthemmet för flickor, Sonacôtra.


Igår strålade vi samman, fem av de många vänner som jag umgicks med under mitt år som gästarbetare. Så underbart härligt att sitta och minnas tillbaka, bläddra i varandras fotoalbum, påminna varandra om händelser från den härliga ungdomstiden...

Vår värdinna, som bor i en luftig och ljus lägenhet högt ovanför den brusande huvudstaden, skämde bort oss med god mat och dryck och såg till att vi hade det så bra som aldrig det. Eftermiddagstimmarna rann fort undan.

Tiden gick inte lika fort mot slutet av dagen. Tiden i den kyliga väntsalen på Örebro centralstation sniglade sig fram medan jag väntade på det försenade tåget från Bergslagen. En och en halvtimme känns väldigt länge när man är på väg hem. Men en timme före tolvslaget var jag hemma igen hos Maken i den lilla galliska byn.


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...