2018-09-04

Äppelpaj och modenostalgi


Nu när det finns så gott om äpplen: Här kommer ett recept på

Världens godaste äppelsmulpaj (6 personer)

Ingredienser:
ca 800 g äpplen
1 tsk kanel
2 tsk socker
1 krm flingsalt
smör till formen

Smuldegen
125 g kallt smör
2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 1/2 del socker
1 1/2 tsk flingsalt

Till servering
vispad grädde
vaniljsås eller
glass

Sätt ugnen på 225*C.
Skala, kärna ur och skär äpplena i mindre bitar. Blanda äpplena med kanel, socker och flingsalt i en smord pajform, ca 28 cm i diameter.
Skär smöret i bitar. Nyp ihop smör, mjöl och havregryn till en smulig massa. Blanda i socker och flingsalt. Fördela smulorna över äpplena och grädda pajen mitt i ugnen 20 - 25 minuter tills den fått fin färg.

Låt svalna innan servering.

I oktober är det dags för kusinträff. Här är en kusinträff på sextiotalet. Bilden kom till min brevlåda igår, skickad av min snälla syster S.

Kusin T, jag, Lillasyster L och Syster S
Mamma tyckte att min klänning, köpt på Hennes, var alldeles för kort. Det hade hon nog rätt i. Men modet föreskrev korta kjolar på sextiotalet. Eller egentligen Mini, maxi, midi. Något längre kjollängd hade Viola, Gullan och Rosa på den tiden:


Här kommer de igen, tanterna på Villagatan, cyklandes med sina kassar med reafynd:




Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...