2023-02-22

Systerträff på sportlovet


Vecka 8, vinterlov och Fettisdag - I år sammanföll det med syrrans och mitt årliga besök i La Stada. Vi tog i vanlig ordning tåget från varsitt håll, hon från den norra länsdelen och jag från den södra, och så sammanstrålade vi i residensstaden.

Första stoppet blev Föreningarnas Hus och det eminenta caféet där. Mums vilka goda semlor och vilket gott kaffe! Sonen Pe jobbar där och han och hans kollega kunde ta en liten rast med oss innan stora semmeltåget tuffade in. Många var liksom vi sugna på semlor.

Syrran hade stickat en så fin tröja till Lilla Ve. Den blir gosig under vårvintern.

Stärkta av semlorna gick vi ut på stan. Tittade in till den fina lilla butiken Bergslagens Bok och Bild. Trots att det var bokreans första dag köpte jag ingen bok, men ett 1000-bitars pussel med en bokhandel som motiv.

En annan väldigt mysig affär var Söstrene Grene, en dansk butik fylld med en massa "vill-ha"-grejor. Dit måste jag återvända.

Sedan blev vi kulturella och gick till Kulturkvarteret och åt lunch. Det var första (men inte sista) gången jag besökte det spektakulära huset. Efter ytterligare affärsverksamhet återvände vi till centralstationen och tuffade hemåt åt var sitt håll.

Ja, det blev en väldigt trevlig Fettisdag!


En trevlig måndagskväll blev det också hos dessa båda damer. Hon till höger var på kärt besök hos sin tidigare arbetskamrat, som just fyllt år. Vi pratade gamla minnen, bland annat från tiden med Mullhyttans Bygdekör och Ramundeboda Kyrkokör.

Här är en bild från en av de många gånger då vi firade Sveriges Nationaldag i Porla Brunn. Solen sken för det mesta den dagen. Körsångarna stod på trappan och sjöng Stenhammars Sverige, Hemvärnet paraderade och blåsorkestern marscherade. Prästen höll tal och sedan drack alla kaffe på gräsmattan utanför hotellet.

Ikväll packar jag väskan. I morgon bitti bär det iväg på nya äventyr. Mer om det vid ett senare tillfälle.

Hasta la vista!


4 kommentarer:

Bloggblad sa...

Alltid en bra idé att besöka Örebro! Jag älskar den staden sedan mitten av 50-talet och sen byggdes kärleken på när jag kom dit som nygift och fick första barnet där.

Men fick vi inte nationaldagen förrän 2004? Jag skulle ha gissat på slutet av 90-talet.

Körminnen brukar vara mycket trevligt att påminna varandra om!

Bloggblad sa...

Jag kunde inte låta bli att googla. 1983 blev 6juni nationaldag. Jag gissade ganska fel, alltså. Men röd dag var den inte från början.

Äventyret framtiden sa...

Tack för en trevlig fettisdag så här på sidan om!
Lycka till på färden! :)

Maggan sa...

Bloggblad: Tack för upplysningen om den 6 juni. Har ändrat lite i texten, På bilden kunde jag inte ändra något för texten stod där redan.

Äventyret framtiden: Tack, ska inte långt men det ska bli väldigt trevligt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...