2009-09-06

Var så god: Smaka farmors plommonkaka

Här kommer ett recept på en smaskig plommonkaka jag tillverkade igår:

Plommonkaka
75 gr smör
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
1 ½ tsk vaniljsocker
2 ägg
10 – 12 plommon som halveras

Smält smöret och låt det svalna
Vispa ägg och socker pösigt

Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker.
Häll i blandningen och smöret i ägg/sockerpöset.
Kärna ur och halvera plommonen och lägg dem ovanpå smeten
Grädda kakan längst ner i ugnen i ca 45 min på 175 gr
Servera gärna med en klick vaniljglass.

Nu för tiden letar jag allt mer recept på nätet och detta är ett sådant recept som jag gjorde om lite grann. Och det blev så gott. Jag har massor med pärmar med recept från tidningar och annat, men det är tidskrävande att sitta och bläddra i dem, eftersom recepten inte ligger i ordning.

Lilla hjärtat har bott oss, Farmor och Farfar, från fredag eftermiddag till lördag eftermiddag. Hon är så hjärteknipande söt. Den här lilla kinden vill man bara pussa.

Igår eftermiddag susade jag ner till min väninna i sydvästra förorten. Det var länge sedan vi träffades nu. Förr sågs vi varje dag, men sedan bytte hon jobb för en massa år sedan. Så nu blir det allt mer sällan. Vi fikade på uteplatsen och pratade ifatt om livet med jobb och barnbarn. Hon är trefaldig mormor sedan ett och ett halvt år och jag är enfaldig farmor. Hennes tvillingdöttrar fick tre barn inom loppet av några månader, tvillingflickorna Linnea och Mathilda och så Theo.

Nu ska jag göra i ordning mig. Det är snart dags att ge sig iväg till kyrkan där jag ska tjänstgöra som kyrkvärd. Det är diakonins dag och det blir nog en hel del besökare. Och ikväll får vi besök från vår gode vän A. Det artar sig att bli en fin söndag.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...