2009-12-17

Julbrödet är klart! Julen kan komma!

Det går lite trögt med bloggandet nu. Men det är väl så ibland. Jag har däremot åstadkommit årets julbröd, något som mina söner inte vill vara utan. Jag bloggade receptet förra året, här är det. Maken och jag provade det, ljummet med Bregott och Edamer, igår kväll. Det var lika gott som vanligt.

Ikväll bakade jag Banankaka, något jag aldrig gjort förut. Det här receptet använde jag:
Banankaka

150 gr smör
3 1/2 dl strösocker
2 ägg
2 bananer
1/2 tsk salt
4 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
2 msk kakao
1 1/4 dl fil
2 tsk vaniljsocker
1 påse hackade hasselnötter
1 dl kokos
smör + kokos till formen

Gör så här:
1) Värm ugnen till 175 grader. Smöra en stor kakform och stö den med kokosflingor. Rör smör och socker vitt, rör ned äggen ett i sänder. Mosa bananerna och rör ner dem.
2) Blanda de torra ingredienserna utom kokosen. Vänd ner detta, varvat med fil, i smeten.
3) Slå smeten i formen , strö kokosen över och grädda i nedre delen av ugnen i cirka 1 timme. Låt svalna i formen.
Bon apétit!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så mumsigt det ser ut! Färskt bröd smör och en god ost!! Mumma!
Kram A

Charles sa...

...och jag kan intyga att den var god! Först var jag lite rädd att banansmaken skulle dominera men icke. Perfekt smakupplevelse!
/maken

epsilon sa...

Har samma recept på julbröd som du. Det blir verkligen gott - ett måste varje jul. Tack för receptet på banankaka, köper bara kravbananer nu för tiden och eftersom de inte är fullpumpade med gift så kan de ju bli lite övermogna ibland. Då får de bli god kaka.God Jul!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...