2014-06-05

Östgötaresan - en fullträff

Måndag den 2 juni - hiss på villovägar

Vilken trevlig resa vi gjort! Jag är just i färd med att smälta alla intryck och all den goda maten vi fick oss till livs under de tre dagar vi snurrat runt i Östergötland tillsammans med ett gäng unga pensionärer.

Ett härligt sommarväder hade vi när vi tog oss ner till Björke Vävstuga mitt ute på landet utanför Finspång. Här skimrade tyger och dukar i de vackraste färger och jag kom att tänka på besöket i Les Toiles du Soleil för en månad sedan.

Sedan blev det Norrköping för hela slanten. Industristaden och Strykjärnet hade jag ju hört talas om, men att staden hade så många vackra gamla villor, det hade jag alldeles missat. Vi fick mycket information från tre duktiga guider, varav en var utklädd till Johanna, textilarbeterska för 100 år sedan. Vi blev imponerade av att Norrköping använde sina gamla industrilokaler på ett så bra sätt. Nästan högst upp i Strykjärnet blev vi serverade lunch. När alla hade kommit på plats efter att ha åkt hiss upp och ner och fram och tillbaka i tjugo minuter. Tur att den hiss jag åkte i tog sig från A till B utan krångel!

Vi inkvarterades på pampiga, gamla Elite Grand Hotell alldeles vid strömmen.

Tisdag den 3 juni - spontan tuppfight drog till sig uppmärksamhet

Solen försvann bakom molnen. Första stoppet under tisdagens bussresa gjordes hos ett genomtrevligt ungt par som driver kalkonfarmen Visätter. På gården fanns även fyra alpackor. De var nyfikna och sociala. När det utbröt en kalkontuppfight i en hage var de intresserade åskådare.

Från Arkösund tog vi båt ner till Tyrislöt. Skepparen och hans fru visade oss den vackra skärgården där de bodde sedan många år tillbaka. På en ö gick deras får på bete. När fåren hörde det bekanta ljudet från båten kom de springande över hällarna. Nu skulle det vankas fårgodis.

När vi kom fram till Tyrislöt hade regnet hunnit upp oss. Men det gjorde inte så mycket. Vi höll oss under tak på skärgårdsmuseumet och i bussen. Och när det var dags för kvällens trerättersmiddag forsade vattnet i rännstenen utanför hotellrestaurangfönstret.

Onsdag den 4 juni - hemma hos Madicken

Regnet drog bort. Själva drog vi till Söderköping efter att ha checkat ut och tackat för oss på hotellet. Vilken fin liten stad det är, Söderköping. Guiden Jill i medeltida stass vandrade runt med oss och berättade livfullt om staden och dess invånare under fornstora dagar. Söderköping var minsann en av Sveriges största och viktigaste städer under medeltiden. Idag är det svårt att tänka sig att det fick rum fem stora krigsskepp i vattendraget som rinner nedanför Rådhuset. Men det gjorde det när Gustav Wasa rustade till batalj mot danskarna.

Vi fick vår beskärda del av idyll under dagen. Förutom Söderköping besökte vi gamla Linköping och Borensberg. Och så shoppade vi loss ordentligt på chokladfabriken och på äppelmusteriet.

Mycket nöjda och belåtna släpade vi hem våra väskor och påsar igår kväll. Ett stor plus på resan var det trevliga resesällskapet och en duktig busschaufför. Nästa år åker vi ut tillsammans igen. Det ska bli roligt!

Lisan sa...

Vilken trevlig reseberättelse med fina bilder!

Bloggblad sa...

Vad roligt att du har varit i Söderköping! Jag kunde ju ha stött på er där på torget!
Jag har bott i både Linköping och Finspång och Norrköping, så jag känner igen det mesta. Men i Björke vävstuga har jag inte varit.

Musikanta sa...

Hög igenkänningsfaktor i alla bilderna utom alpackorna. Industrilandskapet i Norrköping är fantastiskt - var i farozonen att rivas under 60-talets stora rivningsraseri. Som väl var tog politikerna sitt förnuft till fånga.

Björke vävstuga har jag också varit på - fina dukar och annat, men inte gratis. Men jag köpte i alla fall en matbordsduk när jag var där senast som jag är mycket glad över.
Visst är det roligt med sådana utflykter när man får se och uppleva så mycket!

Kram från Ingrid

Maggan sa...

Tack Lisan för att du tog initiativet till den fina resan!

Bloggblad: Jag tror nog att jag skulle ha känt igen dig om jag hade stött på dig! Det hade varit roligt.

Ingrid: Du må tro att jag hade korpgluggarna öppna när vi åkte igenom Mogata med bussen.

Första året i Hjo sa...

Det var en fin resa. Söderköping vore säkerligen värt ett besök. När ska det bli av då?

Bloggblad sa...

Du får hojta till nästa gång!
Musikanta bor ett eller två kvarter ner, mitt emot kyrkan. Huset syns inte från 210:an. Mitt hus syns inte heller från stora vägen, men om ni körde ut mot Mogata åkte ni 200 meter från mitt hus. I backen just när man åker ur
Söderköping.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...