2018-07-27

Stilla dagar i sällskap med böcker och film

En lugn plats i trädgården
Stilla dagar förflyter. Ibland sitter jag i den röda solstolen i skuggan längst mot skogsdungen och läser. Som i morse när jag tog med mig Nerikes Allehanda dit och läste medan det ännu var någorlunda svalt i luften. Fåglarna snackade med varandra och en hackspett gjorde några trumvirvlar alldeles i närheten. Varje morgon tidigt hör jag det häckande tranparet trumpeta från dammkanten.

Jag har nyss läst den lättsamma romanen Croissants till frukost, som utspelar sig i närheten av Körsbärsdalen. Det var extra roligt att följa med till Collioure och Cerbere och den röda kusten, där jag haft förmånen att få vistas många gånger. Jag är rätt säker på att bageriet som beskrivs i boken är just detta. Eller hur Annika Estassy? Du som skrivit boken.

Bageriet i Cerbere september 2017
Interiören i det lilla bageriet i Cerbere




















Idag läste jag ut en tunn bok jag hittade i bokhyllan, Inte pappas flicka av Anna Bergman, Ingemar Bergmans dotter. Eftersom det är Bergman-år i år och eftersom jag nyss läst Linn Ullmans bok De oroliga, ville jag läsa om den. Det var verkligen ingen sympatisk bild man fick av Anna eller hennes föräldrar. En helt otroligt ansvarslös och egotrippad person, den där Anna.

Sedan har E-M och jag gått på bio två gånger, trots hettan. Först såg vi Guernseys Litteratur- och Potatisskalspajssällskap och sedan Mamma Mia 2. Båda var filmer man blir glad och varm i hjärtat av, den första lite mer allvarlig med Andra Världskriget som bakgrund till händelserna på ön.
Biofilmen Guernseys Litteratur och Potatisskolspajssällskap

Biofilmen Mamma Mia 2

DVD-filmen Päron och Lavendal
En annan film som fört mig tillbaka till Frankrike är Päron och Lavendel, som var en födelsedagspresent från Joy.

Igår var det dags igen för Lasse, B-I och mig att musicera i Sommarkyrkan. Vi bjöd bland annat på Vilken underbar värld och Må din väg. Och efteråt vankades kaffe och mina vinbärskakor.

Håll er i skuggan, drick vatten och ät något salt (sill?)!

I all välmening
Maggan

1 kommentar:

Annika Estassy sa...

Så roligt, Maggan, att du läst min bok! Och du har helt rätt när det gäller bageriet. :)
Jag önskar dig en fin fortsättning på sommaren! Kram/Annika

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...