2010-09-05

Fest i Kapernaum

Det känns som om jag har varit med om något historiskt igår. Hela den pampiga, väldiga domen i Strängnäs var till bredden fylld med människor. Trumpetare och tubaspelare inledde med ledmotivet ur Star Wars. Sedan sjöng vi för full hals och med orgeln brusande under de höga valven. Det blev Pärleporten och Oändlig Nåd bland annat.

Under dagen fick vi delta i olika "workshops" och jag och min namne hade valt dels liturgisk dans och sedan gospel. Så roligt! Maria Nordenback, som ledde oss i gospel, fick det att svänga rejält och jag känner att det här skulle jag vilja fortsätta med. Lunch och kaffe intogs utomhus i solen under de stora träden. Jag passade på att prata med och köpa en bok av Jenny Berggren, sångerska i Ace of Base. Har jag tur så kommer hon till Bokmässan och Libris monter.

Och så avslutningen: Domen fylldes igen och en procession tågade in med biskop Hans-Erik Nordin i full ornat i glänsande guld och många präster och prelater. Biskopen talade om den blå Bekymmerslöshetspärlan, blå som havet, forsen och himlen. Kören Glädjen i röda tröjor sjöng Gabriellas sång så att det kändes rakt in i hjärterötterna. Körmedlemmarna har alla någon form av förståndshandikapp. De sjöng med sådan glädje och inlevelse och applåden efteråt ville aldrig sluta.

Vilken festlig dag det blev!

Dagen idag:
... åker A och U flodbåt i Borneos djungler och beskådar apor och fåglar (U har tagit den här bilden)
... har Maken och jag fejat i trädgården (också en sorts djungel)
... har frosten nupit Dahliorna

PS: Klicka gärna på bilderna

2 kommentarer:

Åsa Gruffman sa...

Det var verkligen en härlig dag vi fick vara med om. Mina föreläsningar handlade verkligen om att använda alla sinnen.
Tack för trevligt sällskap.Åsa

annika sa...

Hej! Här var det reportage från Stora Gatan i Strängnäs ...precis på gatan som min kompis bor på. Sen ser jag att du besökt min stad. Kul! Sannerudsmarknaden har jag aldrig varit på men skulle nog kunna tänka mig det.
annika

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...