2017-05-01

Halvfransk

Makens ogifta faster E lämnade bland annat efter sig ett antal romaner vackert inbundna, det kallas för halvfranska band. Nu när jag hållit mig inomhus med min hosta har jag läst en av dem, tryckt 1923: Den svarta blomman av John Galsworthy.


John Galsworthy är väl mest berömd för Forsytesagan och fick Nobelpriset i litteratur 1932, året innan han gick bort i cancer. Enligt Wikipedia var han kritisk till den engelska borgerlighetens egoism.

Den svarta blomman skildrar tre passioner i en mans liv, under ungdom, medelålder och ålderdom. Förälskelser i kvinnor som inte var tillåtna, antingen gifta eller för unga. Lite gubbsjuka, skulle jag väl säga om den sista passionen.

"Han måste säga farväl till henne, ungdomen och passionen, till våren och skönheten, det enda läkemedlet för hans smärta och för denna längtan efter det vilda, det passionerade och det nya, som aldrig helt och hållet dör i en mans hjärta."

Intressant att läsa en hundra år gammal roman, men kanske inget jag skulle rekommendera.


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...