2009-04-21

Äntligen goda nyheter


Förra veckan hade TV-nyheterna äntligen ett positivt inslag, mitt ibland allt elände om krig, kris och kriminalitet. Det handlade om några kvinnor från Samburufolket som för femton år sedan bildat en kvinnoby i norra Kenya för att undkomma kvinnoförtrycket. Några av kvinnorna hade helt enkelt fått nog av månggifte, misshandel och könsstympning.

Trots att de varit hotade och misshandlade många gånger under dessa femton år, har byn utvecklats och är nu en trygg och välmående plats för de barn som växer upp där. Småpojkarna får andra värderingar än de skulle ha haft annars.


Byn väljer ut tio kvinnor varje år som får åka runt i trakten och prata om varför man inte ska könsstympa flickor. Faktum är att flera av byarna har slutat med denna hemska sedvänja, sedan byns "missionärer" varit där.

Jag blev så glad av att höra denna nyhet att jag knappt hunnit lyssna klart innan jag sprang och berättade för Maken. Sådana här nyheter behöver vi många av!

2 kommentarer:

em sa...

Jag såg också de goda nyheterna. Det ingav så mycket hopp att höra att de halvvuxna pojkarna skyddade sina mödrar från fäderna. Jag bara hoppas att det betyder att dessa pojkar aldrig kommer att misshandla sina fruar.
Inga övergrepp, ingen könsstympning - må det spridas!
Margaretha

Elisabeth sa...

Det här var verkligen roligt att läsa! Det finns hopp för mänskligheten, när man hör sådant här!
Jag ser sällan på nyheterna nu... precis av den anledning som du börjar ditt inlägg med... bara krig och elände!

Varm kram... min kära vän i cybern!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...