2009-04-12

Iakttagelser i naturen

Igår i Trystorp såg vi denna syn: En stor padda kravlade iväg över mossa och gamla löv med en mindre padda på ryggen. Vet någon naturvän vad detta vill säga? Är det en mor med sin avkomma på ryggen eller är det en hona med en mycket mindre hanne som åker snålskjuts på hennes rygg? Jag, som är obotligt positiv och romantisk enligt somliga, hoppas att det är det första förslaget, men jag anar att jag har fel.
På hemväg efter dagens vårpromenad tog vi en liten "genväg", Flygfältsvägen. Framför oss traskar plötsligt en fjolårskalv, av älgtyp, över vägen. Sedan kommer det en till. Och en till. Sedan stod de och tjuvkikade på oss inne bland torrgranarna. Ser ni de grå benen längst in? Älgkalv! Mattias Klum får passa sig. En ny naturfotograf har debuterat...
Längre fram efter vägen stötte vi på Miss Jones och Mr C, brunbrända och fräscha. De har haft en härlig och stärkande semester med mycket motion, sol och god mat.
Dagens vårpromenad förlades till Örebroarnas oas, Oset. Skönt med en fikastund i solen, lite igenkännande skratt (de där egenskaperna har jag ärvt av pappa....) och Isabelles skiftande ansiktsuttryck.
Nyfiken i en strut...
På vägen hem inhandlades också jord, frön och 25 st penséplantor. Penséerna har jag planterat i tre stora urnor, som jag placerat ut på lämpliga ställen i trädgården. När våren kommer kliar det i de gröna fingrarna.

2 kommentarer:

Angelica sa...

Vad det gäller grodan kan du ju alltid pussa på den, eller dem...är som vanligt en man som åker snålskjuts..; )) inte alltid dock! Lät lite väl feminististkt!
Härliga bilder!
Kram
A

Smörblomman sa...

Måste ha varit häftigt att se älgarna på riktigt! De är ju så coola! Kram/E

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...