2009-07-01

Kul tur i Lycksele

De här blommorna heter Afrikanska marguriter (om jag minns rätt) och de står nu och pryder mina svärföräldrars grav. Vi putsade stenen ren och blank och planterade blommorna på var sida om den. Jag tänker mycket på speciellt min svärmor Isabelle under dessa dagar i Lycksele. Vi hade ett fint förhållande och jag är glad att jag fick henne till svärmor. Svärfar John var en jättefin man, men jag fick tyvärr inte känna honom så länge. Han gick bort bara efter några år efter det att vi gift oss.
Vi besökte Gammplatsen, ett hembygdsområde nere vid älven, och det var vi inte ensamma om. Där var flera busslaster med glada pensionärer som åt vid långbord och hade det trevligt. Huset ovan är ett skolhus där Lovisa Bergström undervisade sameflickor i kristendom, läsning och välskrivning under åren 1847 till 1870.
Sedan åkte vi över älven vid en kraftstation, ovanpå själva dammväggen, och det var knappt att jag vågade titta ner. På andra sidan hittade vi fram till Tuggengården, ett charmigt konstnärshem. Elisabeth Lindberg visade Olle och Herta Blombergs hem som sprakade av Olles konst. Varenda liten väggyta var fylld av kraftfull konst. Det blev en kaffe i trädgården också, innan vi åkte tillbaka till "vår" stuga vid älven.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Väldigt fina bilder o fint skrivet, hoppas ni har det mysigt! Kram.

Anonym sa...

Fina bilder och härligt beskriven resa, tack för att man får följa med lite via bloggen! Kram J-oy

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...