2011-01-30

Krokus i kruka ger vårkänslor

Morgonsolen reflekteras i kyrkfönstret. Snart ska luckorna i tornet öppnas och kyrkklockorna ringa samman till högmässa. Klockan är snart nio och det är söndagmorgon den 30 januari 2011. Det är milt, nästan lite vårlikt, och minsann hörs inte fåglalåt i kyrkparken. Jag är tjänstgörande kyrkvärd idag tillsammans med Bosse, hederskyrkvärden, som rycker in ibland när någon har fått förhinder.
Några timmar senare är det födelsedagskalas för Min Lilla Tant, som numer bor tryggt och ombonat på Grindstugan. Vi doppar, äter tårta och pratar om sådant som hänt för länge sedan. Herrarna i sällskapet löser världsproblemen, det överlåter vi åt dem.

Min Lilla Tants rara svärdotter har med sig en rejäl dos våraning, den här fina krukan med krokus. Vilken perfekt födelsedagspresent! Vad Min Lilla Tant fyllde? Hon blir 93 år imorgon!
Så blev min söndag. Hoppas din har varit bra också!

4 kommentarer:

PO66 sa...

Hon är så söt, din lilla tant!

Anonym sa...

Morron! Det är skönt att det går mot vår och ljusare tider nu. Man ser att det blir ljusare på morgonen och att kvällen är längre. Ha en fin dag nu !

Musikanta sa...

Fint kort på er tre! Min mamma blev 95 och var pigg tills de allra sista månaderna.

Det är sällan som det är gudstjänst numera i vår kyrka här i Mogata, så trots att maken inte var kyrkvärd igår, så gick vi på mässan. Tur var det, för vi var de enda "utomstående" som var där. Sorgligt...

Maggan sa...

PO66: Ja, hon är så flickaktig sina år till trots.

Janne: Jag längtar efter ljuset och tycker att det är så skönt att det är på gång nu.

Musikanta: Det är Min Lilla Tants stilige son som sitter till höger. Min mamma dog redan när hon var 56 i cancer, så jag har Min Lilla Tant som lite extramamma.
Vi söker en kantor till vår församling. Bara ett litet tips...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...