2011-01-16

Min sköna söndagsmorgon

Det var Tulpanens Dag igår, läste jag någonstans. Tulpaner hör ju verkligen till årstidens stora glädjeämnen, så jag köpte ett knippe när vi handlade livsmedel. De spänstiga bladen och stjälkarna knirrar när jag sätter dem i vasen på köksbordet.
Jag införskaffade även min favoritmarmelad, The Macallans Breakfast Orange Marmelade, som är så där lagom bitter som den ska vara. Så rostat bröd med marmelad och ost fick det bli till kaffet.

Katten gör mig sällskap. Hon ligger bekvämt på ryggstödet till fåtöljen där hon har perfekt utsikt över skatan som försöker nappa åt sig från småfåglarnas fröautomat. Grodan med kronan på huvudet väntar på bättre tider då hon får sitta på sin sten i trädgården igen. Förra året glömde jag bort henne därute. Jag kunde inte förstå vad det var för ring av svarta knoppar som stack upp ur snön, som börjat smälta. Men sedan kom hela kronan fram och så småningom hela grodan, som verkade ha tagit övervintringen med ro.


Just nu läster jag En del av mitt härta lämnar jag kvar av Diana Janse. Den har jag fått i julklapp av min kompis Ch som vet precis vad jag tycker om att läsa. Diana Janse jobbar på UD och var stationerad i Kabul. Hon beskriver otroligt intressant och personligt om hur hon upplever landet och läget. Hennes liknelser är oväntade och dråpliga. Oj, vad bra! I Afghanistan talar man t ex inte om vädret så ofta som om tillgången till el: - Tänk i fredags hade vi el nästan hela dagen! Kvinnornas situation beskriver hon ingående. Det är svårt att förstå att vi lever i samma århundrade och på samma planet. Läs boken!

10 kommentarer:

em sa...

Din morgon låter lika skön som min - vilken jag som alltid på söndagar tillbringade tillsammans Vassilis Bolonassos.
Vill jag ha bitter marmelad får jag göra den själv - och det vill jag fast jag ibland är för lat för att göra det. Din sort har jag aldrig sett - här på landet har vi inte så raffinerad smak!
Min älskling hälsar till din vackra kisse (som är så lik honom att de kunde vara syskon) - ryggstöd är utmärkta utsiktsplatser.
Margaretha

Maggan sa...

Hej Margaretha!
Denne Vassilis är för mig okänd. Än så länge. Får kolla upp honom hos dig. Javisst har vi vackra och självständiga katter som inneboenden. Det är en ära att få vara hyresvärd. Men i natt väckte hon mig kl 2 med ihärdiga jamanden. Hennes inre klocka gick nog lite fel.

Elisabet. sa...

Tack för tipset, ja, boken, menar jag. Och vilket snyggt omslag, sånt betyder mycket.

Maggan sa...

Elisabet: Ja, det känns som en helhet om boken är fin både på utsidan och insidan.

em sa...

Maggan,
Alltid på en söndag (http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2522) sänds varje söndag mellan 9 och elva i P2. Förutom vacker musik, ger programledaren massor med intressanta fakta om musiken och dess tillblivelse.
Min älskling väcker mig varje natt för han vill ha sällskap när han äter! Klart jag gör honom sällskap - vet väl hur trist det är att sitt ensam och äta!
Margaretha

Maggan sa...

Margaretha: Tack för upplysningen, då vet jag var jag hittar herr Vassilis!
Jo, jag misstänker att det är ren och skär sällskapssjuka hos Skrållan också.

Ch sa...

Hej,
Kul att Du gillade boken. Jag brukar känna på mig, när jag läser om en bok , att detta är något för Maggan. Fast den här boken var så tunn - hoppas att innehållet är desto "tjockare"! Kramisar från Ch

Maggan sa...

Ch: Du hittade precis rätt. Boken ger mig jättemycket! Tack igen. Kram från mig!

Lisan sa...

Vilken härlig morgon! Min morgon var skön till att börja med, kaffe, macka och tidning med sudoku, men sen blev det ut och skotta undan tung, våt, tråkig snö och det var inte alls kul!

Maggan sa...

Lisan: Nej, den blöta snön är inte rolig. Man får passa sig så man inte knäcker ryggen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...