2011-01-06

Coco

Trettondagen började för mig med att beskåda Herodes och de tre vise männen som kom med myrra, rökelse och guld till stallet under stjärnan. Trots att Herodes sa att han var en lydkonung som man skulle lyda, så skvallrade inte de tre besökarna för honom var de hade träffat på den nyfödde konungen. Det tyckte barnen i kyrkbänken var bra.

Nu i kväll har vi sett en DVD som jag fick i julklapp: Coco Chanel. Intressant och spännande att se hur Coco gjorde allvar av sina idéer, att skapa bekväma och sköna kläder till den moderna kvinnan. Man fick följa hennes liv från det fattiga hemmet, via klosterskolan och de första försöken som modist i Paris, till den succée hon till slut fick erfara. Shirley MacLean gjorde en porträttlik, åldrad Chanel.




Jag har förstått att det finns fler filmer om Chanel, bl a en där Audrey Tauton spelar huvudrollen.

Annars har det blivit en del snöskottande idag. Undrar om vi inte redan har slagit fjolårets snörekord?

4 kommentarer:

Miss Jones sa...

Jag kan rekommendera filmen där fröken Tatou spelar Mme Chanel. Den var mkt bra och Tatou är fab :) Bisous

Angelica sa...

Jag gillade verkligen filmen om Coco! Skådespelarna, storyn om hennes liv o framförallt den vackra klädstilen, frisyrer etc. Sevärd! Såg Chocolat för vilken gång i ordningen vet jag inte igår!
Hjärtevärmare!

epsilon sa...

Verkar ju vara en trevlig film, inga biljakter, mord eller tortyr. Tröttnat på sånt för länge sen. Nyast för mig är Mademoiselle Chambon, en stillsam meditation över kärlekens pris och livets kompromisser skriver Ica-Kuriren om den. Vi kanske kan lånbyta?

Maggan sa...

Miss Jones: Är sugen på att se den också. Mlle Tatou är alltid Mlle Tatou.
Angelica: Gillar Chocolat också. Underbar.
Epsilon: Jag är urless på s k actionfilmer. Somnar alltid under biljakten. Ser fram emot ett lånbyte!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...