2009-03-15

Främmande fick quinoa

Igår, lördag, fejades det i huset. Dels behövdes det och dels skulle vi få "främmande". Det är nyttigt att få besök ibland. Jag får en extra push att ta itu med det tråkiga städjobbet. Men det blev väl lite fel när yngste sonen frågade förvånat: - Ska vi få gäster? bara för att jag städade. Det är ju inte något gott betyg!

Förresten: Främmande! Vår gäst är verkligen inte främmande. Vi har känt honom i åtminstone 15 år och vi träffas rätt ofta och har stort utbyte av varandra. Vi har en ständigt pågående Alfapet-turnering, vi går på bio och teater ihop, vi åker ut i naturen och vandrar eller plockar svamp, eller så myser vi över en bit god mat.

Igår blev det middag, bildförevisning och sedan Melodifestivalfinal. Maken och jag lagade en trerätters:
  • Sparrissoppa med baguette och stark ost

  • Quinoasallad med rostbiff, rökt makrill, fetaost som tillbehör
  • Toscapäron

Så här gjorde vi Quinoasalladen:

Kokt röd quinoa, 4 dl, lätt kokade sockerärtor, vita bönor, svarta bönor, hackade valnötter, hackad persilja, paprika i små bitar, delade cocktailtomater, finstrimlad morot, fetaost i små tärningar, oliver. Till det en dressing på olivolja och citron. Det blev gott. Bilden är tagen från nätet och visar quinoasallad i allmänhet. Vår såg nog lite aptitligare ut. Jag la sockerärtorna som en ring runt kanten och toppade med färgglada tomathalvor.

Idag planerar vi, Maken och jag, att åka till svanrika Tysslingen, vid foten av Blå Bergen. Jag vill känna och höra att våren verkligen är på gång.

Rapport kommer.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...