2014-08-31

En dag på marknaden


Åh, så roligt vi hade, Rosa och jag Viola, där vi stod som torggumor på marknaden i Sannerud igår. Det var ett perfekt marknadsväder, lite svalt och halvklart. Som tur var hade jag en lila fleecetröja jag kunde ta på mig, så jag höll värmen från sju på morgonen till fyra på eftermiddagen.

Vi sålde slut på exemplaren av vår bok Ett år med tanterna på Villagatan. (Förutom de jag har reserverat för de som tingat på.) Dessutom gick det en hel del tändsticksaskar, vykort och småtavlor.

Sannerudsmarken är den trevligast marknad jag vet, gammeldags, mycket hantverk, kaniner och höns. Människor har gott om tid och är glada att se varandra. Man går hit för att prata bort en stund och träffa bekanta. Man går längs den smala långa bygatan, kantad med bord, nyper i tygerna, får ett smakprov ur en honungsburk, tittar på när smeden smider, köper sig en kolbulle till lunch.

Britt-Marie Dahlberg har målat bilden.
Idag har jag ont i fötterna efter att ha stått hela dagen. Men det är sådant som går över. Damen i ståndet bredvid oss hoppas att vi skulle ses nästa år. Men då är jag nog tvungen att skriva en uppföljare: Tanterna kommer igen!

5 kommentarer:

Första året i Hjo sa...

Sanneruds marknad lär vara trevlig har jag hört sägas. Och Sanneruds café. Kul att boken sålde slut.

Musikanta sa...

Grattis till den goda försäljningen av boken. Den är väl värd att inhandlas - väldigt trevlig med underbara bilder! Jag är så glad att jag fick den i present när vi träffades.
Kram från Ingrid

Maggan sa...

FåiH: Kan varmt rekommendera ett besök i den lilla byn Sannerud.

Ingrid: Tack, det är roligt att du har den som ett minne av besöket i Laxå.

Bloggblad sa...

Låter som en väldigt trevlig marknad. Jag har stått på marknad två gånger... en gången sålde jag ett ynka par stickade muddar, andra gången kom jag hem med lite vinst faktiskt, men särskilt bra gick det inte. Därför blir det inga mer marknader - och jag kan ju inte sticka längre heller....

Maggan sa...

Bloggblad: Just ja, jag kommer ihåg att när jag läste din blogg för många år sedan så stickade du muddar. Har du ont i handlederna?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...