2014-08-17

Gittes goda knäckebröd


Jag lovade ge receptet på knäckebröd som jag bakat till denna härliga födelsedagsfest. Här kommer det:

Gittes knäcke

2 dl majsmjöl
1/4 dl solrosfrön
1/2 dl linfrön
1/2 dl pumpakärnor
1/2 dl sesamfrön
2 1/2 dl kokande vatten
1/2 dl olja
flingsalt
Ca 1 timme i 150 grader C varmluft

  1. Blanda alla torra ingredienser.
  2. Häll över kokande vatten och oljan och rör till en jämn massa.
  3. Klä en plåt med papper och klicka över massan.
  4. Platta ut den med en plastklädd hand så tunt du kan. Ska täcka nästan en plåt.
  5. Strö över flingsalt och platta in det i massan.
  6. Skär i bitar innan gräddning eller bryt efter att den svalnat.
Det blir jättegott, både som det är och med t ex bredbar ost på.

8 kommentarer:

Första året i Hjo sa...

Eftersom jag bestämt, men ej genomfört, en bakdag i veckan kan ju detta recept komma till gagn.

em sa...

Påminner om Vidarklinikens glutenfria knäckebröd - som är jättegott.
Det beror förstås på hur stor plåten är, om brödet ska täcka hela plåten...
Margaretha

Maggan sa...

FåiH: Jag tycker absolut att du ska prova.

Maggan sa...

em: Plåten är en ordinär ugnsplåt. Det ska vara ett tunt lager.

em sa...

Men vad är en ordinär ugnsplåt? Spisar är olika stora. Till min stora ugn är plåtarna 52x40 cm, och till den lilla 28x38 cm.
Margaretha

Maggan sa...

Em: Plåten jag använder är 28x38 cm. Lycka till!

Musikanta sa...

Oj, det verkar komplicerat. Jag nöjer mig nog med att baka bullar...
Kram från Ingrid

Maggan sa...

Ingrid: Jag trodde också att det var komplicerat men det var det inte alls. Det gäller bara att ha de olika ingredienserna hemma. De finns i livsmedelsbutiken i gula påsar (för det mesta).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...