2014-08-25

Len och god squashsoppa

Håller denna blogg på att bli en matblogg?? Nu kommer nämligen receptet på den soppa jag lagade till idag när jag "ingenting" hade hemma:

Squashsoppa

600 g squash
1 liten purjo
några broccolibuketter
2 msk smör
2 msk mjöl
1 liter vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 äggula
1 dl mjölk/grädde
1 1/2 dl riven, lagrad ost

  1. Skölj squashen, skala och dela i ca 1/2 cm tjocka skivor/bitar.
  2. Skölj och skiva purjon.
  3. Fräs dem i fettet i en gryta, utan att de tar färg.
  4. Strö över mjölet och rör om.
  5. Tillsätt vatten och smulade buljongtärningar.
  6. Koka upp och låt koka i cirka tio minuter.
  7. Lägg i de frysta broccolibuketterna mot slutet.
  8. När grönsakerna är klara, tag grytan från plattan.
  9. Blanda äggulan och mjölken och rör ner det i soppan.
  10. Häll i den rivna osten och rör om.
  11. Låt soppan sjuda upp.
  12. Smaka av med salt och svartpeppar.

Det blir mer soppa än så här. Detta är vad som blev kvar när Maken och jag ätit oss mätta.
Smaklig måltid!

8 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Recept som är bra får man ju aldrig nog av. Tack för detta, här har vi mängder av squash just nu och ett tag framöver, så jag ska testa ditt recept, bara byta ut broccolin mot savoykål av praktiska skäl. Tar vad som finns i landet, nämligen

Maggan sa...

Pettas: Vad roligt! Ja, man tager vad man haver, var det någon som sa!

Musikanta sa...

Perfekt för en vegetarian!
Kram

Bloggblad sa...

Jag har också en massa squash, tack för tipset. För länge sedan prövade jag ett annat sopprecept för squash med nästan bara vitlök i... Det här lät matigare.

Maggan sa...

Tror nog att Kent skulle gilla den. Kram

Maggan sa...

Vitlök är gott men man måste tänka sig för så man inte äter det när man ska träffa folk. Det misstaget har vi gjort och det var inte populärt?

Bloggblad sa...

Soppan blev jättegod! Fick godkänt av maken också. Han är inte särskilt förtjust i soppor annars.

Maggan sa...

Bloggblad: Jag tror att detta var en av de godaste soppor jag ätit. Hummersoppa tar dock fortfarande första priset.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...