2014-08-05

Hundgodis


Biblioteken är väl ena riktiga guldgruvor?! Igår fick vi sätta ut de gåvor och blommor vi fått till hembygdsföreningen i bibliotekets skyltfönster. Jag hade även skrivit ut och ramat in collaget från lördagens jubileum. Sedan kunde jag inte låta bli att titta igenom de utgallrade böckerna som låg till försäljning i entrén.

Då hittade jag bland annat denna skatt: Hund i Paris av Inga Borg med helt underbara målningar. Den var nog avsedd som barnbok, men jag bara älskar den, även om jag är till åren kommen! Jag läser sakta och tittar omsorgsfullt på alla detaljrika bilder. Godis för en Paris-älskare!

PS: I morse, när jag i godan ro satt och läste tidningen på nederbotten, utbröt en väldig kalabalik på övervåningen. Maken var oskyldig till bullret, för han låg och sov. Det visade sig att en oförvägen talgoxe klämt sig in genom fönsterspringan på några centimeter. Katten hade fått syn på den och i jakten på fågeln vält prydnadssakerna framför fönstret. När jag kom upp i sovrummet låg Katten och stirrade på fågeln mellan sina tassar. Den var redan illa tilltygad. Maken fick ett abrupt uppvaknande och fick rycka in för att få ut fågeln. I det läget valde jag att dra mig undan och låta mannen ombesörja utforslingen. Inte jämlikt! Jag vet! :DS

2 kommentarer:

Musikanta sa...

Inga Borg är en fantastisk illustratör. Vem minns väl inte sagorna om lämmeln? Jag är sån också att jag faller i trans över vackert illustrerade barnböcker. Ska snart lägga in några dikter från min Kattbok.

Hade det inte varit bättre att döda den lilla fågeln i stället för att släppa ut den. Den kunde väl inte klara sig om den var illa tilltygad som du skrev+
Kramar från Ingrid

Första året i Hjo sa...

Bra bilderbok, vi läste den när flickorna var små.
Fåglar i huset - ja, då får mannen rycka in, så är det visst bara. Jag tog hand om en kajunge som flög in i glasdörren här hemma, se inlägg hanskhjo.blogspot.com/2014/06/god-garning.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...